Tips för att lyckas med dropshipping i Sverige

Webbredaktör
Av: Webbredaktör
Senaste uppdaterat:

Har du funderat på att testa dropshipping i Sverige? Då kanske du vill veta hur det fungerar och vad man ska tänka på för att komma igång? Dropshipping kan förefalla vara en affärsmodell som är enkel. Det behövs ju vare sig produkter eller varulager. Allt man behöver göra är ju att sälja, eller?

Faktum är att mycket av det som skrivs om dropshipping inte helt stämmer.

Dropshipping är egentligen inte särskilt mycket enklare än traditionell distanshandel. Däremot finns det vissa fördelar med dropshipping. Den främsta fördelen är att dropshipping är förenat med relativt låga risker.

Så fungerar Dropshipping i Sverige

Det går att komma igång med den här typen entreprenörskap med förhållandevis lågt startkapital. Dropshipping brukar därför beskrivas som en affärsmodell med låga inträdesbarriärer.

Betyder det att det är enkelt? Nja, inget relaterat till e-handel är enkelt men om du kan hitta en bra produkt som du tror på och en bra leverantör som har möjlighet att dropshippa till kunder på din marknad; då har du kommit en bra bit på vägen.

Svårigheterna i dropshipping ligger nämligen just i att hitta bra produkter som kan dropshippas till kunder i exempelvis Sverige.

Olika länder kan nämligen ha helt olika lagstiftning när det gäller importregler och innan du sätter igång med att testa dropshipping, så kan det vara klokt att fundera lite över hur det fungerar på den marknad där du vill vara verksam?

Utöver produkt och marknad så måste du även bygga en webshop, det är förmodligen den enklaste utmaningen för att du ska lyckas med ditt företag. Åtminstone om du väljer en e-handelsplattform som passar dina behov.

En e-handelsplattform som är bra för dropshipping är Shopify. Plattformen är enkel att använda och dessutom integrerad med flera system för just dropshipping.

I den här artikeln går vi igenom vad du behöver tänka på för att lyckas med dropshipping i Sverige och övriga marknader inom Europa.

Vi ger dig tips i hur du kan hitta produkter och leverantörer för dropshipping. Vi går även igenom hur du enkelt och till låga kostnader kan testa att sälja på nätet helt utan varulager.

Vad är dropshipping och hur fungerar det?

Dropshipping innebär att säljare inte ansvarar för lagerhållning eller leverans av produkter som de säljer. När en produkt har sålts i säljarens webbutik, skickas ordern vidare till leverantören som verkställer leveransen.

Det är inte ovanligt att kunden aldrig uppfattar att leveransen genomförs av ett annat företag än av det företag där de beställde produkten. I de allra flesta fall tar leverantören även fullt ansvar för exempelvis reklamationer och supportärenden men här kan gränsdragningen se lite olika ut.

lagerhållning eller leverans av produkter att sälja

Dropshipping fungerar enbart för säljare som har avtal med leverantörer. Det finns idag mängder av plattformar dit leverantörer som erbjuder dropshipping har anslutit sig. Då gäller vanligen samma eller snarlika villkor för alla anslutna leverantörer. Säljare kan då dropshippa produkter från olika leverantörer, vilket kan vara fördelaktigt eftersom att tid inte behöver investeras i att förhandla fram unika avtal med varje leverantör.

Dropshipping kan även fungera om säljare och leverantör kommer överens om ett samarbete för dropshipping. Som säljare kan du alltså på egen hand kontakta en leverantör och undersöka möjligheterna till samarbete för dropshipping.

En nackdel med att inte använda en handelsplats eller leverantörsportal kan vara att det är svårt för säljaren att övertyga leverantörerna om värdet av ett samarbete om säljaren inte kan uppvisa historisk försäljning.

Då andra sidan kan ett unikt samarbete ge flera fördelar. Exempelvis kan säljare erbjuda produkter för dropshipping som konkurrenter på marknaden inte har tillgång till.

Så startar man med dropshipping i Sverige

Så hur gör man för att starta ett företag som sysslar med dropshipping? Det allra vanligaste misstaget som entreprenörer och startups gör är att de försöker applicera råd och strategier från informationskanaler som inte är avsedda för Sverige.

Olika marknader kan ha helt olika regelverk när det gäller exempelvis distanshandel, tull och moms. Ska du exempelvis dropshippa produkter till kunder på den svenska marknaden, då gäller helt andra förutsättningar än om dina kunder befinner sig på exempelvis den amerikanska marknaden.

hur startar du ett dropshipping-företag

För några år sedan ansågs det vara så knepigt att dropshippa till Sverige och övriga länder inom Europa, att många e-handlare helt fokuserade på marknader utanför EU. Det håller dock på att ändras. Idag är det betydligt enklare att lyckas med dropshipping till länder inom EU än det var tidigare. Men att dropshippa till länder på andra marknader kan naturligtvis också vara en gångbar strategi.

För att komma igång med dropshipping och dra nytta av en leverantörsplattform för dropshipping är de klokt att använda en internationellt välkänd e-handelsplattform som kan erbjuda integrationer med olika plattformar för dropshipping.

Generellt sett är Shopify den plattform som är mest populär bland startups för dropshipping. Det beror på att plattformen är enkel att använda och dessutom erbjuder gratisteman som passar för webbutiker som bedriver dropshipping (exempelvis butiker som enbart säljer en produkt.)

Men viktigast av allt är att Shopify kan erbjuda väldigt många integrerade leverantörsportaler för dropshipping. Det innebär att användare kan synka sin webshop direkt med leverantörsportalen i fråga för att hämta produktinformation och i vissa fall annan data.

Låter det komplicerat? Faktum är att det är rätt enkelt. Svårigheterna med dropshipping består inte främst i att skapa en webshop och integrera webbutiken med en leverantörsportal. Istället kan det vara andra faktorer som försvårar dropshipping, mer om det nedan.

Dropshipping med Shopify så gör man

huvudplattformar för dropshipping med Shopify i Sverige

Så här enkelt startar du en egen webshop avsedd för dropshipping med Shopify. När du skapat din webshop behöver du använda en app som kopplar din webshop till den marknadsplats eller leverantörsplattfom som du vill använda dig av. Längre ned i artikeln går vi igenom några av de främsta plattformarna för dropshipping med Shopify i Sverige.

  1. Registrera ett gratis Shopifykonto. (Shopify kan användas gratis i 3 dagar utan förpliktelser. Du behöver inte uppge känslig information såsom kreditkortsnummer eller liknande.) Du kan hitta på ett temporärt namn för din webbutik då det går att byta i efterhand.
  2. För att bygga en webbutik krävs att du väljer ett tema. Vissa gratisteman i Shopify lämpar sig utmärkt för dropshipping. Exempelvis är Shopifys teman: Dawn, Refresh och Craft rekommenderade för webbutiker som enbart säljer ett fåtal produkter. När du valt tema kan du börja att designa din webbutik. Du bör dock först välja en eller flera produkter som du vill sälja innan du sätter igång med att designa webbshoppen.
  3. Installera en marknadsplats eller portal för dropshipping. Det finns många alternativa lösningar som är kompatibla med dropshipping. Här är några förslag som du kan testa:
    • SaleHoo (En av de bästa tjänsterna för dropshipping med Shopify i Sverige). SaleHoo erbjuder en bred leverantörsbas med även svenska leverantörer som erbjuder dropshipping
    • Alidropship är en App till Shopify som möjliggör dropshipping via AliExpress.
    • Dsers app (En officiell ersättare till Oberlo för dropshipping via AliExpress.)
    • AppScenic erbjuder ett bra utbud av produkter för den Europeiska marknaden. AppScenic kan även integrera och synka leverantörers lagersaldon för att undvika risk för att produkter som beställs via AppScenic är slut hos leverantören i fråga.) Med AppScenics integration kan produkter som är slut på leverantörens lager visas som ej beställningsbara eller “slut på lager”i din webbutik.
    • BigBuy är inte en marknadsplats men en grossist för dropshipping. BigBuy erbjuder konkurrenskraftiga ledtider inom Europa och har ett brett utbud av produkter att välja ifrån.
    • CJ Dropshipping: Produkter som sources direkt från Taobao (Marknadsplats i Kina). Ett bra alternativ för framförallt den amerikanska marknaden eftersom att säljare har möjlighet att nyttja varulager förlagda i USA.
    • Spocket erbjuder en del produkter för den Europeiska marknaden men är i övrigt mer lämpat för den amerikanska marknaden.
  4. När du har kopplad din Shopifybutik mot en av de ovanstående tjänsterna för dropshipping, kan du i de allra flesta fall “importera” produkter från marknadsplatsen, direkt till din webshop. Ovanstående marknadsplatser och portaler har i många fall tusentals produkter avsedda för dropshipping från mängder av olika leverantörer. Du kan alltså i lugn och ro välja ut de produkter som du vill erbjuda till försäljning i din webshop. Du kan se och jämföra priser och annan relevant produktinformation och även i de flesta fall föra över data direkt till din webshop. Du slipper med andra ord “klippa och klistra” utan kan istället ladda hem produktdata till din webbutik. Du kan givetvis ändra bilder, produktbeskrivning, pris etc. i din webshop, innan du lägger ut produkterna till försäljning.
  5. När en av dina kunder köper en produkt i din webbutik, skickas ordern till leverantören. I vissa fall sker detta automatiskt, beroende på vilken marknadsplats och app du använder. Vissa tjänster, exempelvis AppScenic, gör det möjligt att integrera leverantörers orderflöden och lagersaldon med Shopify. Det innebär att spårbarhet och leveransprecision blir bättre än appar som inte erbjuder denna typ av integration.

Förekommande problem på för svenska e-handlare

Det finns några vanligt förekommande problem och missförstånd när det gäller dropshipping på den svenska marknaden. Den första missuppfattningen är vanligen att dropshipping är enkelt. Det är en sanning med modifikation. Det är enkelt att komma igång med frosphipping men för att man ska lyckas krävs vanligen en välutformad affärsidé, magkänsla och hårt arbete.

Eftersom att dropshipping kännetecknas av låga marginaler, kan det behövas stora försäljningsvolymer för att lyckas med dropshipping. (Låga marginaler beror på att leverantörer exempelvis behöver lagerhålla och leverera produkter.)

använd dropshipping som ett komplement till produkter

Ett sätt att kringå detta är att använda dropshipping som ett komplement till produkter i det ordinarie sortimentet. Men desto vanligare är det att e-handlare som satsar på dropshipping enbart fokuserar på att sälja ett fåtal artiklar som de dropshippar till sina kunder.

För att lyckas med denna typ av strategi krävs att e-handlare har en riktigt bra produkt som de har möjlighet att marknadsföra på sin marknad. En fördel med dropshipping är att säljare kan testa sig fram. En produkt som visar sig sälja dåligt kan bytas ut mot en annan produkt.

Men räkna med att det kommer att behövas betydande investeringar i marknadsföring för att lyckas med sälja dina produkter. Med låga marginaler kan det vara svårt att täcka de marknadsföringskostnader som krävs för att uppnå hög försäljning.

Ett annat vanligt problem bland e-handlare som vill testa dropshipping i Sverige eller EU, kan vara bristande kunskaper i förekommande importregler. Om dina leverantörer är baserade utanför EU men dina kunder befinner sig inom EU, då kan det innebära att dina produkter rent tekniskt måste importeras innan de kan levereras till dina kunder.

För handlare som vill dropshippa till kunder på den svenska marknaden är det därför viktigt att förstå varifrån produkterna levereras. För att lyckas med dropshipping vill du erbjuda en smidig och leveransprocess för dina kunder. Du vill dessutom undvika eventuella import- och tullavgifter. Det är vanligen enklast att använda leverantörer som har möjlighet att dropshippa från länder inom EU.

Missförstånd avseende skatt om moms

Ett missförstånd avseende skatter är att du inte behöver ta ut moms. Moms och skatt med dropshipping fungerar i princip på motsvarande sätt som konventionell distanshandel. Vanligen är det på vilken marknad som kunden befinner sig är avgörande för moms som ska tas ut. Det spelar alltså inte någon roll om din leverantör befinner sig på en annan marknad än dina kunder.

med dropshipping fungerar i princip på samma sätt

Det är fortfarande du som är säljare som ska säkerställa att regler för moms och skatt uppfylls på de marknader där du är verksam på. Är du osäker ska du alltid kontakta berörda skattemyndigheter på din marknad. Du måste alltså ta ut moms på produkter som du säljer i din webshop till kunder på den svenska marknaden.

Innebär det att det är svårt att tjäna pengar på dropshipping om man man har mer än 25% i marginal? Nej, moms anses inte generellt sett vara en kostnad. Du är skyldig att ta ut och redovisa moms på de varor och tjänster som du säljer (dropshipping är inget undantag). Men du får kvitta utgående moms som du tar ut vid försäljning mot ingående moms som dina leverantörer lägger på produkter och tjänster som du behöver för att driva din verksamhet. Det innebär att förutsatt att du köper in mer momsbelagda produkter än du säljer så kommer moms inte att “belasta” sina marginaler.

Läs mer om hur dropshipping fungerar med Shopify här.