Intershop är en avancerad e-handelsplattform inom SaaS-segmentet som funnits på marknaden längre än de flesta övriga e-handelslösningar som vi analyserat. Intershop är ursprungligen utvecklat i Tyskland men har idag verksamhet i exempelvis USA, Australien och flera övriga länder i Europa.
Intershop är ett system som är skapat för modern och komplex e-handel och gör det möjligt att hantera anpassad e-handel på olika marknader och även inom B2C och B2B. Intershops e-handelsplattform är framförallt stark inom B2B-segmentet med fler än 300 användare (B2B) över hela världen.
Plattformen är dock även skapad för att användas för e-handel inom B2C. En fördel med Intershop är att systemet erbjuder en bra helhetslösning för handlare som satsar på kunder inom både B2B och B2C.
Intershop kommer med bra funktionalitet för B2B. Användare kan exempelvis erbjuda anpassade kundportaler för självbetjäning.
Plattformen ligger även i framkant när det gäller automatiseringar av processer och flöden i syfte att tidsbespara och minimera manuell handpåläggning för både kunder och säljare. Plattformen erbjuder även ett bra systemstöd för att skapa anpassade butikssidor, kataloger och prislistor.