Intershop är en avancerad e-handelsplattform inom SaaS-segmentet som funnits på marknaden längre än de flesta övriga e-handelslösningar som vi analyserat. Intershop är ursprungligen utvecklat i Tyskland men har idag verksamhet i exempelvis USA, Australien och flera övriga länder i Europa.
Intershop är ett system som är skapat för modern och komplex e-handel och gör det möjligt att hantera anpassad e-handel på olika marknader och även inom B2C och B2B. Intershops e-handelsplattform är framförallt stark inom B2B-segmentet med fler än 300 användare (B2B) över hela världen.
Plattformen är dock även skapad för att användas för e-handel inom B2C. En fördel med Intershop är att systemet erbjuder en bra helhetslösning för handlare som satsar på kunder inom både B2B och B2C.
![Så fungerar Intershop](https://ehandelsanalys.se/wp-content/uploads/2022/11/e-handel-med-Intershop-1024x357.webp)
Intershop kommer med bra funktionalitet för B2B. Användare kan exempelvis erbjuda anpassade kundportaler för självbetjäning.
Plattformen ligger även i framkant när det gäller automatiseringar av processer och flöden i syfte att tidsbespara och minimera manuell handpåläggning för både kunder och säljare. Plattformen erbjuder även ett bra systemstöd för att skapa anpassade butikssidor, kataloger och prislistor.