Litium är en e-handelsplattform med starkt fäste på den nordiska marknaden. Litium riktar sig till användare inom både B2C, B2B och B2X. Förutom Litiums e-handelsplattform erbjuder företaget system för PIM och CMS, vilket gör Litiums tjänster till en mer komplett e-handelslösning. Användare kan använda Litiums e-handelsplattform separat eller sömlöst tillsammans med systemstöd för PIM och CMS.
Litiums plattform är, enligt vår mening, framförallt framstående inom B2B. Systemet erbjuder en modern och smart lösning för att skapa förutsättningar att sälja till företagskunder och passar exempelvis grossistföretag.
Med Litium kan användare segmentera sina kunder i olika grupper och på så vis applicera anpassad prissättning för kunder i olika grupper. Litiums funktionalitet för produktmarknadsföring minimerar den manuella administrationen eftersom att prissättning sätts på produktnivå vilket gör att enbart de kunder som ingår i en specifik kundgrupp, exempelvis “Premiumkunder” får tillgång till ett visst pris för en produkt.
Systemet är även väl anpassat för mer komplex e-handel inom B2B. Exempelvis e-handel som spänner över olika marknader och nischer. Med Lithium kan e-handlare sätta upp kundanpassade lösningar för olika kunder och marknader.
Litium erbjuder en form av ramverk som syftar till att göra det enkelt för handlare att snabbt expandera på nya marknader. Ramverket ger möjlighet för användare att dra nytta av funktioner, best-practice och integrationer som används av branschledande e-handelsföretag på olika marknader.
För- och nackdelar med systemet
Litium är enligt vår mening ett fantastiskt system för medelstora till större svenska e-handelsföretag som söker ett relativt komplett system för e-handel. Litium kan integreras med flera av de mer etablerade ERP som förekommer på den svenska marknaden.
Att döma av Litium befintliga kundbas (Hafa, Casall Sport AB, Addtech, Tingstad m.fl.) fokuserar Litium på främst medelstora och större svenska e-handelsföretag. Litium är enligt vår mening inte i dagsläget, ett alternativ för mindre företag och startups inom B2C. För enskilda entreprenörer som vill starta en egen webshop, finns det enklare e-handelsplattformar på marknaden som erbjuder relativt billiga och användarvänliga system.
Litium är ett bra alternativ för e-handelsföretag inom B2B eller kanske B2B/B2C som behöver en helhetslösning med bra stöd för tillväxt. Med Litium får användare en mer personlig kontakt och en anpassad e-handelslösning som sätts upp med hjälp av Litiums personal.
En nackdel med Litium kan vara att systemet idag erbjuder ett relativt litet utbud av integrationer med tredjepartslösningar för vissa marknader. Integrationer utvecklas inhouse tillsammans med partners till Litium. Det förekommer ingen appmarknad eller liknande som Litiums användare får tillgång till.