Nordisk e-handel är ytterligare en SaaS-tjänst som utvecklats på den svenska marknaden. Nordisk e-handels e-handelsplattform riktar sig till både startups såväl som etablerade företag som söker en svensk e-handelslösning inom B2C/B2B.
Fördelen med att använda Nordisk e-handels plattform och tjänster är att användare kan välja att enbart nyttja plattformen såsom den är. Eller så kan användare betala för olika typer av stöd som Nordisk e-handel också erbjuder. Stöd kan bestå i allt från hjälp med marknadsföring, design och tekniska anpassningar etc.
Att välja en relativt liten e-handelsplattform såsom Nordisk e-handel kan alltså vara ett bra alternativ för företag som är beredda att betala för att få konsultation och stöd i syfte att komma igång med en komplett webbutik.
Stora e-handelssystem inom motsvarande segment, såsom exempelvis Shopify eller Siteground, erbjuder generellt sett inte den här typen av stöd inhouse. Då andra sidan är fördelen med stora e-handelsplattformar att det finns tusentals partners och utvecklingsföretag som kan hjälpa plattformens användare med olika kringtjänster.
Men med en plattform som Nordisk e-handel kan användare alltså betala för olika typer av kringtjänster på ett och samma ställe, vilket kan vara en fördel för framförallt nystartade e-handelsföretag som söker en enkel lösning.
Nordisk e-handel hjälper även befintliga e-handelsföretag att migrera från annan plattform till Nordisk e-handel. Migration kan i vissa fall vara både dyrt och komplicerat men funderar du på Nordisk e-handel kan den här tjänsten ingå som ett del av serviceåtagandet.
Så fungerar Nordisk e-handels webshop
Nordisk e-handels e-handelsplattform är en svenskutvecklad plattform inom SaaS. Som användare får du tillgång till allt du behöver på ett och samma ställe. Förutom själva plattformen som du behöver för att bygga din webshop och för att sköta försäljning, ordrar, kundregister etc. Får du även tillgång till hosting och kundtjänst som ingår i företagets tjänstepaket.
Nordisk e-handel erbjuder i dagsläget 4 olika teman eller layouter som användare kan använda sig av. Du kan testat systemet gratis i 30 dagar och välja en layout som passar din affärsmodell.
Mallarna kan enkelt anpassas med bilder och en rad designelement såsom fokusprodukter, text och färger. Skulle du ha behov av att göra mer avancerade förändringar i din design, då har du möjlighet att köpa till exempelvis designtjänster för att låta Nordisk e-handels egna designers göra anpassningar i din webshop.
Fördelar:
- Erbjuder ett brett utbud av kringtjänster och stöd. (Det är numera relativt enkelt att skapa en webbutik. Även helt oerfarna e-handlare klarar normal att bygga en egen webshop med hjälp av SaaS. Däremot kan det vara svårt att som nybörjare komma igång med marknadsföring, försäljning på olika marknader eller att på egen hand göra mer avancerade tekniska anpassningar. Nordisk e-handel ger på så vis en mer komplett lösning än många övriga plattformar på marknaden.)
- Ett system som tillgodoser flera av de mest vanligt förekommande behov som just svenska e-handelsföretag har. De internationellt stora plattformar som förekommer på marknaden är i många fall inte skapade för just svenska e-handlare. Med intrnationella plattformar kan man som användare få så många alternativ när det kommer till funktionalitet och konfigurationer att det kan uppfattas som krångligt att veta vilka betallösningar, teman, fraktintegrationer etc. som är bäst att använda. Med Nordisk e-handel finns det inte så många alternativ men för nystartade, svenska företag kan det vara enklare att använda ett system som out of the box är uppsatt med Klarna, Wasa kredit och en handfull teman.
- Integrerat med Sharespine en integrationsplattform som gör det möjligt för e-handlare att integrera med flera övriga plattformar och säljkanaler på marknaden.
Nackdelar:
- Nordisk e-handel är förhållandevis dyrt. Det billigaste paketet kostar förvisso endast 390 kr per månad men för att få tillgång till verktyg för email marketing (Mailchimp) och teknisk support är den lägsta avgiften 845 kr/ mån. Det finns mängder av plattformar som ger tillgång till både teknisk support och mailverktyg som en del av sina bastjänster.
- Litet utbud av funktionalitet. Det finns ett relativt litet utbud av inbyggd funktionalitet och det finns ingen appmarknad som användare kommer åt för att ladda ned och dra nytta av färdiga integrationer. Det innebär att användare blir begränsade till att använda enbart de funktioner och kopplingar som Nordisk e-handel väljer att erbjuda sina användare. Det här kan vara en stor flaskhals för e-handlare som exempelvis önskar expandera internationellt.
- Få alternativ till integrerade fraktlösningar. I dagsläget finns enbart nShift OrderConnect som möjlig logistikintegration dessutom tillkommer en 2995 kr i uppläggningsavgift för att använda tjänsten i fråga.
- Generellt sett är plattformen dåligt rustad för skalbarhet. Trots att Nordisk e-handel går att använda för försäljning inom B2B finns det ingen möjlighet att skräddarsy och anpassa storefronts på olika marknader eller att sälja via olika domäner via centralstyrd admin. Plattformen erbjuder även få kompatibla betallösningar och frakttjänster på övriga marknader utanför Sverige.