Nyehandel är en svensk e-handelsplattform och precis som namnet antyder är plattformen relativt ny på marknaden. Företaget Ny E-handel Sverige AB registrerades 2020. För att vara en så pass nyutvecklad tjänst får man säga att Nyehandel har lyckats bra för att skapa ett komplett funktionsstöd för försäljning online.
Systemet har redan idag en bra användarbas för att vara så nytt på marknaden men kanske ännu viktigare, Nyehandel är uppsatt med bra stödfunktioner för att exempelvis kunna hantera betalningar, logistik, bokföring och marknadsföring.
En annan fördel med Nyehandel, är att det är möjligt att frikoppla webbutikens storefront och hosta den på valfritt webbhotell eller designa den som man vill. Nyehandel har idag inte ett särskilt stort utbud av designmallar (“teman”). Däremot kan Nyehandel skräddarsy och hjälpa till att anpassa designen för att passa användarens behov.
För e-handlare som önskar en mer komplex design kan det dock vara ett bättre alternativ att helt enkelt frikoppla sin storefront och låta exempelvis ett annat företag designa och anpassa layouten så som man önskar.
Att kunna frikoppla sin webbutik med “Headless ecommerce” kan förstås vara en fördel. Generellt sett rekommenderar vi dock att välja en plattform som från början ger bra möjligheter till anpassning av design. Jämför gärna Nyehandel med övriga system för e-handel som vi analyserat här.
Funktioner, för- och nackdelar med Nyehandel
Nyehandel är alltså en SaaS-tjänst som går att testa helt gratis. Det är enkelt att komma igång och precis som de flesta övriga svenskutvecklade e-handelstjänster som förekommer på marknaden; är Nyehandel uppsatt med en bra sammansättning av funktionsstöd som passar för den svenska marknaden.
Internationella plattformar kommer vanligen med många fler alternativ och valmöjligheter vilket kan uppfattas som ett problem för startups och nybörjare som vill komma igång på en gång. Nyehandels plattform kommer exempelvis med följande funktionsstöd:
- Integration med DHL och Postnord: Bra systemstöd för att hantera plock och skriva ut etiketter för dina ordrar.
- Bra stöd för omnikanal med integration med Zettle By PayPal
- Systemstöd för att hantera olika momssatser, flera språk och valutor.
- Integration med Mailchimp: Du kan automatisera mail för att avisera dina kunder om att varan finns på lager. Du kan även automatisera mail för exempelvis övergiven kundkorg.
- Eget ”Appcenter” i plattformen.
- Öppet API. Man kan bygga egna appar samt ta del av befintliga appar.
Några av de främsta nackdelarna med Nyehandel är att systemet är förhållandevis dyrt. Flera funktioner såsom manuell orderhantering eller rabattkoder ingår enbart i tjänstepaketet “Pro” som kostar 3000 kr/mån. (Det kan jämföras med exempelvis Shopify som kostar 14$/månad (om man betalar årsvis) men som ger mer funktionalitet).
En annan nackdel är att användare är begränsade till att använda befintliga integrationer och funktionalitet som finns inbyggd i plattformen. Det finns ingen appmarknad eller liknande som gör det möjligt för användare att ladda ned och installera appar som man vill testa i sin webbutik.
Det innebär att plattformen ger relativt dåliga möjligheter till skalbarhet. Men plattformen kan vara ett bra alternativ för den som vill komma igång med en bra standarduppsättning för e-handel på den svenska marknaden. Här får man göra ett vägval. I många fall kan det vara bättre att komma igång snabbt med en komplett lösning istället för att välja en plattform som ger bättre utbud av funktionalitet och möjlighet till skalbarhet.