Quickbutik är en svensk e-handelsplattform som startade redan 2015. Quickbutik har därför en lång historia av e-handel i Sverige. Numera är Quickbutik, förmodligen ett av de största svenskutvecklade system som finns inom SaaS i Sverige inom främst B2C. Idag driver Quickbutiks plattform nära 5000 e-handelsbutiker och har användare både i Sverige, Norge och Danmark.
I det här omdömet går vi igenom vad Quickbutik är, hur det fungerar och vilka för- och nackdelar som vi tycker är viktiga att känna till innan man bestämmer sig för att använda systemet.
Quickbutik är alltså en SaaS-tjänst (Service as a Software), det innebär att användare får tillgång till allt de behöver på ett och samma ställe. Det gäller inte enbart designmallar (teman) där Quickbutik idag erbjuder +10 olika alternativ.
Dessutom ingår service (kundtjänst) och hosting (servrar som din webbutik lagras på). I dagsläget går det däremot inte registrera ditt domän direkt med Quickbutik. Istället registrerar du ditt domän hos annan registrar och pekar därefter domänet till din webbutik.
SaaS är det mest användarvänliga och enklaste sättet för att komma igång med en egen webbutik.
Det finns hundratals plattformar på marknaden som erbjuder likartade e-handelslösningar inom SaaS. Det som avgör vilken plattform inom SaaS som är bäst för dig tordes vara framförallt:
- Pris
- Funktionalitet
- Prestanda (laddtider)
- Kundtjänst
- Användarvänlighet
- Design
- Anpassningsbarhet/flexibilitet
När det gäller Quickbutiks e-handelsplattform ligger de enligt vår analys högt inom alla dessa områden i jämförelse med många av de övriga svenskutvecklade system som vi analyserat. Men det finns vissa områden där vi tycker att quickbutik inte ligger lika bra till.
Vi kommer gå igenom plattformen stegvis, så är du intresserad av det här systemet bör du fortsätta att läsa!
En genomlysning av Quickbutiks plattform
Det finns flera fördelar med att använda en svenskutvecklad plattform för e-handel (här kan du läsa mer om alla e-handelsplattformar som vi analyserat.) Den största fördelen är att de svenska systemen är skapade för svenska e-handelsföretag.
Det innebär att du kan räkna med en standarduppsättning som typiskt passar svenska e-handlares behov väl avseende exempelvis funktionalitet, frakt- och betallösningar som integrerats med systemet.
Quickbutik är exempelvis uppsatt med Klarna som är den största betallösningen på den svenska e-handelsmarknaden och kan även användas med Swish, Nets och ett par andra populära alternativ på den svenska marknaden.
Även när det kommer till frakt kan det vara fördelaktigt med en svensk e-handelsplattform. Quickbutik erbjuder exempelvis integrationer med Fraktjakt, Shipmondo och nShift. Det innebär att du kan skapa en bra kundupplevelse och exempelvis låta kunder bestämma vilket fraktalternativ som de vill använda i samband med att de lägger en beställning i din webshop.
Vi gillar även att bokföringssystemet Fortnox är kompatibelt med Quickbutiks system. Användare kan på så vis synkronisera sin webbutik med Fortnox så att data (exempelvis ordrar, returer och transaktioner) kan hanteras i Fortnox.
Det gör att användare kan minimera risken för felaktigheter som kommer av manuell handpåläggning i samband med hanterandet av ekonomi och bokföring. Dessutom spar användare mycket tid genom att automatisera inhämtandet av data till Fortnox.
I det stora hela är Quickbutik alltså utifrån ett funktionsperspektiv en förhållandevis bra lösning för många svenska företag inom B2C. Även om det finns flera system som kan erbjuda ännu mer funktionalitet än Quickbutik. (Mer om det nedan).
Men hur ser det ut för företag som vill sälja till företagskunder B2B?
När det kommer till B2B anser vi att det finns flera system som är bättre än Quickbutik. Quickbutik är enligt vår mening primärt en plattform för B2C. Exempelvis kan inte Quickbutik hantera multipla storefronts eller försäljning via olika domäner (webbutiker) och med centralstyrd admin.
Men det går att sälja via B2B vilket innebär att företag som befinner sig i gränslandet mellan B2B och B2C kan använda plattformen och exempelvis erbjuda rabatterade priser för vissa företagskunder. Detta sker genom att skapa kundgrupper där kunder som ingår i en viss kundgrupp kommer åt en viss rabatt på era listpriser.
Hur bra är Quikbutiks design och användarvänlighet?
Att designa sin webbutik med Quickbutiks teman och designverktyg är enkelt. Givetvis finns det inte lika många designmallar som med exempelvis internationellt etablerade plattformar. Men Quickbutik har drygt 10 mallar som går att välja på.
Design kan generellt sett vara ett problem för den som vill driva en e-handel. I många fall går det att göra anpassningar med kod, vilket kräver specialistkunskaper. I Quickbutiks fall går det att köpa till webbutvecklingstjänster och designanpassningar som en tilläggstjänst.
Väljer man en större plattform med fler användare (exempelvis WooCommerce, WordPress, Shopify eller Ecwid), då finns det mängder av externa utvecklingsföretag och byråer som kan anpassa din webbutik.
Oavsett, en generell rekommendation är att du väljer en e-handelsplattform som kan erbjuda ett tema som passar din affär och varumärke. Det är alltid dyrare och krävande att anpassa ett tema istället för att välja ett tema som “out of the box” passar dina behov.
Så tycker vi om Shopify vs Quickbutik
Enligt vår recension är Quickbutik ett bra alternativ i jämförelse med övriga svenskutvecklade plattformar som finns på marknaden. Men varför ska man egentligen välja en svenskutvecklat plattform när det finns internationellt världsledande system såsom Shopify på marknaden?
Fördelen med att använda ett svenskutvecklat system kan vara att de är skapade för att täcka typiska behov som förekommer hos svenska e-handlare. Det kan på så vis i många fall vara enklare att använda en exempelvis Quickbutik (svenskutvecklad plattform) istället för Shopify (internationellt världsledande plattform).
Ett generellt problem med de svenskutvecklade plattformarna är dock att de vanligen programmerar sina funktioner, teman och integration in-house. Det innebär att utbudet av exempelvis tema och funktioner aldrig kan mäta sig med internationella plattformar som i många fall kan erbjuda externa marknadsplatser där appar (funktioner) och teman utvecklas av tredjepartsföretag och partners.
Quickbutik är inget undantag. Användare kan helt enkel aldrig räkna med att få tillgång till lika stort utbud av kompatibel funktionalitet som med Shopify som ger användare tillgång till en appmarknad.
Plattformar som kan erbjuda en appmarknad kan i många fall även hålla nere prissättningen. Det beror på att användare enbart behöver betala för de appar som de väljer att köpa till. System som inte har en appmarknad måste programmera appar eller ta fram integrationer på egen hand och då kan kostnader för dessa behövas täckas av alla användare, även de som inte använder apparna.
Varför är det bra med tillgång till många funktioner?
Det är bra med ett rikt utbud av funktionalitet för att exempelvis kunna gå in på nya marknader eller testa nya strategier.
Dessutom utvecklas e-handeln väldigt raskt.
Det tillkommer ständigt nya smarta tekniska lösningar på marknaden och då gäller det att som e-handlare snabbt kunna ligga före sina konkurrenter genom att dra nytta av dessa funktioner.
Världsledande plattformar som Shopify, WooCommerce, Ecwid etc. får generellt sett tillgång till nya tekniska lösningar innan de små plattformarna som finns på marknaden. Sitter man fast med en liten plattform så kan man inte räkna med att få tillgång till nya tekniska lösningar lika snabbt.
Så hur ska man resonera, vad är bäst Shopify eller Quickbutik?
Svaret är att inget är bäst. Olika system är bra för olika företag. En fördel som i många fall kommer av att använda ett svenskutvecklat system såsom Quickbutik istället för en internationellt erkänd plattform kan även vara att användare får en mer personlig service.
Ska man hårdra kan man säga att Quickbutik är bra för att komma igång med e-handel medan Shopify erbjuder bättre skalbarhet. Oavsett vilken marknad du vill sälja på kan du dra nytta av Shopifys betal- och fraktlösningar som finns på respektive marknad.
Vilket system är bäst i pris? Även när vi tittar på prissättningen kan vi konstatera att Quickbutiks prissättning är fördelaktig för att komma igång.
Men för företag som vill driva en något större e-handel gäller det omvända. Shopifys enklaste tjänstepaket Basic kostar nämligen 29 USD per månad vilket är mer än Quickbutiks Startup-paket som kostar 199 kr/mån. Men i Shopify Basic ingår nästan alla de mervärden som Quikbutiks Standardpaket (629 kr/mån) innehåller.
Med andra ord är Quickbutik till en första början något billigare än Shopify men på sikt är förmodligen Shopify billigare än Quickbutik. Vår slutsats är att Shopify erbjuder en bättre lösning att växa med men att Quickbutik kan vara enklare att komma igång med.
Sammanfattning av recension
I det här omdömet har vi analyserat e-handelsplattformen Quickbutik. Quickbutik är en svenskutvecklad e-handelslösning inom segmentet SaaS. Det är enligt oss en bra e-handelslösning på den svenska marknaden. De erbjuder en bra standarduppsättning av tjänster och kopplingar mot tredjepartstjänster som vi anser bör täcka behoven för de flesta nystartade e-handelsföretag inom främst B2C i Sverige.
Att känna till om Quickbutik:
- Bra systemstöd och integrationer för frakt, bokföring och betalning för den svenska marknaden.
- Enkelt att använda och kan testas gratis.
- Går att använda för försäljning inom B2B. Du kan exempelvis anpassa priser och rabatter för dina företagskunder med hjälp av kundgrupper. Däremot anser vi inte att Quickbutik är ett bra val för e-handlare som primärt fokuserar på B2B. (Här finns det mer raffinerade system på marknaden).
- I jämförelse med Shopify i Sverige anser vi att Quickbutik kan vara fördelaktig precis i uppstartsfasen. För företag som befinner sig i en fas av tillväxt eller som har behov av större grad av flexibilitet anser vi att Shopify är bättre.
- Prismässigt ligger Quickbutik något lägre än Shopify men jämför vi de dyrare paketen och vad som ingår så ligger Quickbutik mycket högre i pris än Shopify.
- Det är viktigt att förstå att olika system är bra för olika e-handlare. Inget system är bäst för alla. Läs mer om alternativa e-handelsplattformar som vi analyserat här!