Är Squarespace ett bra alternativ för Sverige?

Webbredaktör
Av: Webbredaktör
Senaste uppdaterat:

Squarespace är i likhet med exempelvis Shopify, Wix och Webnode en systemlösning för att enkelt kunna bygga snygga hemsidor och webbutiker. Squarespace har idag nära 4 miljoner användare, vilket gör plattformen till ett av de största hemsideprogramen i världen.

Trots att Squarespace är en så internationellt stor plattform, är Squarespace förhållandevis litet på den svenska marknaden.

Sammanfattning
  • Squarespace är en internationellt ledande plattform inoms SaaS för att skapa hemsidor och webbutiker.
  • Plattformen ligger i topp, både vad det gäller användarvänlighet, design och funktionalitet.
  • Squarespace har förhållandevis få användare i Sverige. Det kan förklaras med att Squarespace inte erbjuder språkstöd på Svenska. Dessutom är Squarespace inte kompatibelt med flera av de tredjepartstjänster som är vanlig förekommande i Sverige. Squarespace saknar i nuläget integrationer med exempelvis Klarna, Swish och flera frakt- och logistik appar som är etablerade på den svenska marknaden.
  • För den som vill starta en webshop som riktar sig till en marknad utanför Sverige, kan Squarespace vara ett riktigt bra alternativ.
  • För den svenska marknaden finns det internationella e-handelsplattformar som kan erbjuda bättre funktionalitet och anpassningar för svenska e-handlare. Bästa e-handelsplattform (SaaS) som vi testat för Sverige är Shopify. Shopify påminner om Squarespace men är bättre utrustat för att möta behov på den svenska marknaden.
  • För den som vill bygga en hemsida eller blogg är Squarespace ett bra alternativ eftersom att språk och funktionsstöd i många fall inte är lika väsentligt som med e-handel. Ett billigare alternativ till Squarespace för att skapa hemsidor och som dessutom är mer etablerat i Sverige är Webnode. Webnode för Sverige kan testas gratis och ligger i topp när det gäller design och användarvänlighet.
  • Squarespace ligger prismässigt i linje med prissättning för SaaS-tjänster inom samma segment. Squarespace billigaste tjänstepaket för e-handel kostar exempelvis 33$ per månad. Det kan jämföras med Shopify Basic som kostar 29$ per månad.

Squarespace kan precis som flera övriga hemsideprogram och e-handelsplattformar testas gratis i 14 dagar. Det är enkelt att komma igång med plattformen och Squarespace känns intuitivt att använda både för hemsidor, bloggar och webbutiker.

Vid en första anblick kan det uppfattas som märkligt att Squarespace som är en så populär plattform internationellt, inte har fått fäste på den svenska marknaden. Squarespace ligger ju i topp när det gäller alltifrån användarvänlighet, design och funktionalitet i flera internationella undersökningar och jämförelser.

Så fungerar Squarespace

Anledningen till Squarespace inte används i Sverige i någon större utsträckning kan förklaras med att Squarespace (idagsläget) inte erbjuder svenska som språk. Det innebär att e-handlare som exempelvis bygger en webbutik med Squarespace inte har möjlighet att fullt ut erbjuda svenska som språk.

Exempelvis går det inte att med standarduppsättningen ändra språket på kassasidan (“checkout-sidan”) till svenska.

Utöver checkouten som inte går att anpassa med svenska, förekommer det vissa övriga element i Squarespace som inte går att översätta till svenska. (Går möjligen i vissa fall att översätta via kvalificerade utvecklare och anpassningar i koden.)

Vår slutsats är att Squarespace helt enkelt inte valt att strategiskt satsa på Sverige. Utöver svenska som språkstöd saknas kompatibilitet flera tredjepartstjänster som är populära bland e-handlare i Sverige.

Hit hör exempelvis Klarna (Sveriges överlägset största betallösning) och Swish. Användare kan heller inte räkna med att enkelt kunna integrera flera av de frakt- och logistiklösningar som är vanligt förekommande på den svenska marknaden.

Vill du använda en Squarespace för att skapa en webshop, då bör du först definiera din marknad.

Avser du sälja på den svenska marknaden, då är det förmodligen bättre att välja en annan SaaS-plattform som kan erbjuda ett bättre systemstöd för den svenska marknaden. En av de internationellt bästa e-handelsplattformar som finns inom SaaS för Sverige idag är Shopify. Shopify har stöd för svenska och erbjuder även integration med flera tredjepartstjänster som lämpar sig för svenska e-handlare.

Pris från:
$33/mån
Prismodell:
Modulbaserad Abonnemang Licens Offertbaserad
Kan testast gratis:
Lämpar sig för B2B/B2C:
B2B B2C B2X
Lämpar sig för typ av företag:
S M L
Erbjuder egen appmarknad:
Erbjuder kundtjänst:
Software & Systemlösning:
SaaS Open Source

För- och nackdelar med plattformen

Squarespace är generellt sett en av de bästa, internationella plattformar som finns inom SaaS för e-handel (B2C), bloggar och personliga hemsidor. Som nämnt ovan är dock Squarespace inte anpassat för sverige när det gäller språkstöd och funktionalitet.

driva din e-handelswebbplats

Här är några för- och nackdelar att känna till innan du testar plattformen:

  • Squarespace har utvecklat en video-app för att göra det enkelt för användare att skapa videos som matchar företagets grafiska profil och identitet. (Enbart begränsad tillgång för användare som använder det billigaste tjänstepaketet “Personal”.
  • Squarespace erbjuder i dagsläget inte möjlighet till att registrera svenska domäner. Användare som vill använda en svenskt domän för sin webbplats kan registrerar sitt domän hos annan registrar och därefter peka domänens namnservrar till Squarespace.
  • Squarespace är ett av de bästa system som finns på marknaden inom SaaS när det kommer till design och möjlighet till anpassning. Plattformen ger tillgång till ett stort utbud av designmallar (“teman”). Mallarna är relativt anpassningsbara. Dels kan användare nyttja drag-and-drop för att lägga till, ta bort eller anpassa olika designelement. Men Squarespace erbjuder även möjlighet till anpassning med CSS (gäller för tjänstepaketet “Business” och uppåt). Utöver goda möjligheter till anpassning kan användare dra nytta av ett gratis funktionsstöd för att lägga till videos för valda webbsidors bakgrunder.
    Squarespace ger även användare tillgång till en stor bildbank. Med hjälp av plattformens integration med Unsplash, är det enkelt hämta bilder för användning på sin webbplats.
  • För den som väljer att bygga en webshop med Squarespace utgår en transaktionsavgift om 3% för det billigaste e-handelspaketet. För att undgå att betala transaktionsavgifter krävs att användaren prenumererar på ett av de dyrare tjänstepaketen: Basic Commerce (27$ per månad) och Advanced Commerce (49$ per månad).
    Squarespace erbjuder ett rikt utbud av funktioner (appar) för internationellt bruk. Dessa är inbyggda i plattformen. Vissa appar kräver att användare låser upp tillgången till dessa genom att använda ett av Squarespace tjänstepaket. De dyrare tjänstepaketen ger givetvis tillgång till ett större utbud av funktionalitet. Squarespace erbjuder med andra ord inte en appbutik i likhet med exempelvis Wix eller Shopify. Det kan vara en förklaring till att många funktioner som förekommer på den svenska marknaden saknar integration med Squarespace.