Den här guiden riktar sig till enskilda entreprenörer, startups och företagare som vill starta e-handel. Vi går igenom steg för steg hur man gör för att på egen hand starta med en egen e-handel. Våra tips grundar sig på flera års erfarenhet från att hjälpa företag att sälja på nätet. Ett av de viktigaste råden som vi vill förmedla är vikten av att förstå sina behov väl, innan man sätter igång.
I princip alla företag som säljer på nätet har olika behov. Av den anledningen finns det ingen e-handelsplattform som exempelvis passar alla företags behov. E-handel är digitalt entreprenörskap när det ställs till sin spets!
Även om du har en affärsidé, produkt eller tjänst som är genial, så behöver inte det betyda att du kommer att lyckas. En stor utmaning med att starta e-handel är att hitta smarta lösningar och i vissa fall unika sätt för att marknadsföra, sälja, lagerhålla och leverera produkter och tjänster.
Den här guiden bör ses som ett hjälpmedel för att nystartade e-handelsföretag ska kunna fatta kloka beslut och öka sina förutsättningar för att lyckas med e-handel. Några av de största utmaningarna med att sälja på nätet är att synas. Internet och e-handel erbjduer stora möjligheter men konkurrensen kan i vissa fall vara knivskarp. Genom att definiera din marknad, din kund och hur du ska nå fram till din målgrupp i ett tidigt stadie, har du möjlighet att göra kloka vägval redan från början!
- Steg 1. Definiera din marknad och målgrupp
- Steg 2. Välj e-handelsplattform som du kan växa med!
- Steg 3. Bygg din webshop och skaffa domän
- Steg 4. Välj betallösning för din e-handel
- Steg 5. Marknadsföring och försäljning i olika kanaler
Steg 1. Definiera din marknad och målgrupp
Allt börjar med en affärsidé, en produk eller tjänst som man tror på. Tyvärr är Sverige fullt av entreprenörer med riktigt bra affärsidéer men som struntar i att bryta ned och definiera sin affärsidé på ett objektivt sätt.
En produkt eller tjänst som man tror att det finns ett intresse för att konsumera är en bra början. Innan du startar med din e-handel bör du dock ställa dig frågan, vem är det som ska köpa och konsumera min produkt eller tjänst?
På vilken marknad befinner sig mina potentiella kunder och hur ska jag lyckas att nå fram till min målgrupp? Att sälja på nätet är enkelt men att nå fram till en specifik målgrupp kan vara betydligt svårare, åtminstone om du inte definierat din målgrupp.
E-handel är ett stort begrepp. E-handel kan innebära försäljning direkt på Instagram och Facebook. E-handel kan även vara försäljning via en egen webshop eller varför inte försäljning via en marknadsplats, såsom Amazon?
Som du ser finns det många kanaler att välja på för att bedriva e-handel. Genom att förstå din målgrupp och bilda dig en uppfattning om på vilken marknad dina kunder finns; blir det enklare att fatta rationella beslut när du exempelvis väljer sälj- och marknadsföringskanaler som du vill fokusera på.
Generellt sett är det klokt att välja en liten marknad och en segmenterad målgrupp till att börja med. Det är exempelvis mycket enklare att enbart fokusera på att bedriva e-handel på den svenska marknaden än att sälja internationellt. Det är även enklare att fokusera på en segmenterad målgrupp, låt säga pensionärer med intresse för friluftsliv, än en mer generell målgrupp.
När du lyckats med att nå fram till din målgrupp på den marknad där du vill sälja, kan du ta steget att utöka till flera marknader och till en bredare målgrupp. Ett tips är alltså att börja småskaligt och nischat men att i ett tidigt skede fundera över övriga marknader och kundgrupper som kan bli intressanta längre fram.
Steg 2. Välj e-handelsplattform som du kan växa med!
Det finns väldigt många olika e-handelsplattformar att välja på men hur vet man vilken plattform som är bäst? Om du har följt våra råd i steg 1 (se ovan) så har du vid det här laget hyfsat klart för dig till vem du vill sälja och på vilken marknad.
Du har förmodligen även en idé om hur dina behov kan komma att utvecklas längre fram. Bra, då har du kommit långt! Ju mer du vet om dina aktuella behov och ju mer du funderat över hur du på sikt tror att din e-handel kan komma att utvecklas, desto enklare blir det att välja e-handelsplattform.
Det finns nämligen många e-handelslösningar på marknaden som vid en första anblick kan förefalla vara tämligen lika. Så hur vet man vilken plattform som man ska välja?
Här är några tips när du utvärderar vilken plattform som är bäst för ditt företag:
- Marknad: I princip alla plattformar som förekommer på marknaden hävdar att deras plattform kan användas för internationell e-handel. Det är en sanning med modifikation. Om du tror att du kommer att ha behov av att sälja internationellt längre fram, då är det nästan alltid bäst att välja en e-handelsplattform som är väletablerad internationellt. Svenska plattformar kan i princip aldrig erbjuda samma möjligheter till internationell expansion som internationellt stora plattformar.
- Affärsmodell: Vill du sälja till företagskunder (B2B), privatpersoner (B2C) eller till både företag och privatkunder (B2X)? Eller vill sälja via dropshipping eller Omnikanal (försäljning via fysiska butiker i kombination med nätförsäljning)? Se till att välja en plattform som är avsedd för din affärsmodell.
- Nisch: I vissa fall kan din nisch vara avgörande för val av e-handelsplattform. Det finns idag vissa plattformar som anses bättre för olika typer av nischer när det kommer till exempel till design och layout.
- Användarvänlighet: Ska du bygga din webbutik på egen hand eller vill du beställa en webbutik som byggs åt dig? Har du personal inhouse som ska administrera och uppdatera webbutiken? Allt fler företagare väljer att bygga och underhålla sin webshop på egen hand och då är det viktigt att välja en plattform som kan erbjuda hög grad av användarvänlighet.
- Support: Ingår support och hur sker kontakten med kundtjänst hos den plattform som du vill använda? En bra kundtjänst är viktigt, speciellt om du ska bygga och administrera din webbutik på egen hand.
- Skalbarhet: Många plattformar på marknaden kan tillgodose de allra flesta nystartade e-handelsföretagens behov men hur ser det ut på sikt? Skalbarhet innebär att du kan få rätt förutsättningar till tillväxt när det gäller allt ifrån funktionalitet och integrationer med tredjepartslösningar till systemstöd som kan användas på olika marknader och storskalig försäljning.
- Pris: Vad kostar det att använda de plattformar som du är intresserad av att använda? Finns det några avgifter som tillkommer och vad är det som skiljer eventuella tjänstepaket åt? Ta dig tid och beräkna eventuell kostnader som kan tillkomma för att dina behov ska kunna uppfyllas. Vissa plattformar har begränsningar i exempelvis funktionalitet eller antal produkter som är tillgängliga för olika tjänstepaket. Försök att identifiera vilket tjänstepaket som bäst tillgodoser dina behov för att förstå den totala kostnaden.
- Funktionalitet: Funktionalitet är allt inom modern e-handel. Att sälja på nätet är enkelt men du vill förmodligen dra nytta av smarta lösningar och integrera din webshop med exempelvis bokföringssystem, frakt- och betallösningar eller kanske specifika sälj- och marknadsföringskanaler. Se till att din e-handelsplattform erbjuder en appmarknad där användare får tillgång till appar som är kompatibla med plattformen.
För nybörjare som vill starta e-handel rekommenderar vi att använda en SaaS-lösning (Software as a Service). SaaS är en form av prenumerationstjänst där allt behövs för att bedriva e-handel ingår i ett tjänstepaket.
En av de bästa och mest populära e-handelsplattformarna bland nybörjare såväl som världsledande e-handelsföretag i både Sverige och internationellt, är Shopify. Shopify kan testas gratis och ligger bra till både vad det gäller pris och andra jämförbara kriterier.
Läs mer om hur du kan hitta bästa e-handelsplattform här.
Steg 3. Bygg din webshop och skaffa domän
Nu är det dags att bygga din webshop. I samband med att du väljer plattform (se ovan) är det vanligt att fundera över om du vill bygga din egen webshop eller om du vill anlita professionell hjälp för att skapa din webbutik?
Allt fler entreprenörer väljer idag att på egen hand bygga sin webbutik. För nybörjare som på egen hand bestämmer sig för att bygga en webshop är det vanligt att välja en plattform inom SaaS men även system som använder öppen källkod kan vara ett alternativ för den som är lite mer tekniskt erfaren.
Så här ser stegen ut för att på egen hand bygga en webshop:
- Installera ett tema (designmall). Temat avgör layouten i din webbutik och det är därför viktigt att välja ett tema som passar ditt företags nisch och produkt. När du valt tema kommer du att behöva göra anpassningar i temat. Du behöver exempelvis anpassa färger, fonts och ladda upp din logga och de bilder du vill använda för sin webbplats.
- Skapa produktsidor. Varje produkt i din webshop utgörs av en produktsida. En produktsida består vanligen av produktbilder, produktinformation, pris, vikt och andra attribut och egenskaper som du vill tillägna dina produkter.
- Skapa Produktkategorier (kollektioner). Det är vanligt att produkter organiseras i olika kategorier (även kallat produktserier eller kollektioner). Syftet med kategorier är att göra det enkelt för kunder att navigera i din webshop och för att skapa en logisk struktur i ditt sortiment. När du skapat en kategori så behöver du välja vilka produkter som ska ingå i kategorin i fråga.
- Skapa och anpassa Hemsida, Om oss och juridiska policyer. Förutom produktsidor så finns det vissa sidor som nästan alla webbutiker använder. Hemsidan är själva startsidan och behöver designas med element som är specifika för just ditt företag. Här vill man gärna skapa inspiration och få besökare att klicka sig vidare till produktsidorna i webbutiken. Övriga sidor som du förmodligen vill lägga till är “Om oss” där du berättar om ditt företag och varumärke. Du behöver även policy-sidor för exempelvis “Allmänna villkor”, Fraktvillkor och Återbetalningspolicy.
- Välj domän. I vissa fall är det här det första man gör men det beror på vilken e-handelsplattform som du valt att använda? För SaaS-tjänster, är det vanligt att användare i lugn och ro får bygga sin webshop med ett subdomän till plattformen (exempelvis “minwebshop.myshopify.com”). Det är alltså ett slags temporärt domän som du behöver byta ut mot ditt egna domän. Om du ska sälja på den svenska marknaden vill du förmodligen registrera ett .se-domän. I många fall kan du göra det direkt hos din plattform men i andra fall kan du behöva registrera ditt domän hos en extern registrar och peka domänen namnservrar mot din webshop.
- Ange fraktregler och ställ in moms. Frakt är alltid knepigt när det kommer till e-handel. Ett bra sätt att komma igång kan vara att hantera lager i din privata bostad och skicka produkter via lokalt ombud. På sikt vill man dock använda en mer raffinerad lösning och exempelvis erbjuda olika fraktalternativ i sin checkout.
Läs mer om hur du kommer igång med att bygga webshop.
Steg 4. Välj betallösning för din e-handel
Innan du öppnar din e-handel för dina besökare och kunder så måste du installera och konfigurera minst en betallösning i din webshop. Det låter kanske avancerat men faktum är att de flesta e-handelsplattformar är uppsatta med vissa betallösningar som snabbt kan konfigureras och tas i bruk.
Det enda du behöver göra är vanligen att koppla den betaltjänst som du väljer att använda till din företagsbank. I vissa fall behöver du även registrera ett användarkonto hos de respektive betallösningar som du vill använda i din webshop.
Att välja bra betallösningar är inte oviktigt för att du ska lyckas på de marknader där du vill vara verksam. I Sverige använder vi exempelvis Klarna och Swish i stor utsträckning. På andra marknader kan det vara helt andra betallösningar som dominerar.
Bra e-handelsplattformar kan vanligen erbjuda många betalningsalternativ. Det innebär att användare kan underlätta betalning på olika marknader där de är verksamma.
En bra betaltjänst ska uppfylla följande krav:
- Ska vara väletablerad bland konsumenter på den eller de marknader där du är verksam. En okänd betallösning kan skapa allt ifrån förtroendeproblem till att betalningar i värsta fall inte går igenom vid orderläggning.
- Ska vara billig att använda. Alla betallösningar kostar pengar att använda. I många fall är det en transaktionsavgift som utgör lejonparten av kostnaden men det är inte helt ovanligt med anslutningsavgifter eller andra tillkommande påslag.
- Ska kunna tillgodose dina kunders behov. I vissa fall vill kunder betala med en app. I andra fall vill kunder betala med faktura eller kanske till och med dela upp betalningen. Välj den betallösning som är bäst för dina kunder. Om du förlorar kunder på att använda fel betallösning så har du gjort ett dåligt val.
Några av de bästa betallösningarna för Sverige är:
- Shopify Payments – Ett suveränt alternativ för både Sverige och internationell försäljning. Shopify Payments är konfigurerat med Klarna vilket innebär att du kan ta betalt med både Klarna och vanliga kortbetalningar i din webbutik.
- Swish – Kan vara ett bra alternativ för e-handlare som även vill ta betalt på exempelvis mässor eller i samband med gårdsförsäljning och liknande. Många framförallt yngre konsumenter på den svenska marknaden är vana att betala via Swish, då tjänsten uppfattas som smidig att använda.
- Zettle By PayPal – Ett bra alternativ för omnikanal. Användare kan synkronisera flöden och försäljning i fysiska butiker med sin e-handel. Zettle By Paypal erbjuder även användare att ladda ned en app (Zettle Go) som gör det möjligt att använda mobila enheter som en slags kortterminal. Ett smidigt sätt för att hantera försäljning både via digitala kanaler såväl som fysiska kanaler.
Steg 5. Marknadsföring och försäljning i olika kanaler
Att starta e-handel är förhållandevis enkelt men för att lyckas måste du synas. Om du följt våra råd i den här guiden då har du förmodligen en bra strategi. Du har definerat dina behov, din målgrupp och din marknad. Du har valt en plattform som ger dig bra stöd och du är nu redo att börja sälja på nätet. Men hur får man kunder att komma till webbutiken som man skapat?
Du måste marknadsföra dig och för att lyckas. Men för att hantera digital marknadsföring på ett effektivt vis, är faktiskt val av plattform avgörande. De internationellt väletablerade plattformarna på marknaden ger vanligen bra stöd och valmöjligheter när det kommer till både sälj- och marknadsföringskanaler.
Som e-handlare vill man gärna hantera både marknadsföring och sälj centralt på ett och samma ställe. Man vill kunna integrera sociala medier såsom Facebook, Instagram och Tiktok direkt med sin webbutik. Då kan försäljning hanteras centralt och det går att automatisera flöden så att man kan använda exempelvis produkttaggar i inlägg på sociala medier.
Det blir även allt vanligare bland e-handlare att driva försäljning via marknadsplatser. Marknadsplatser kan vara Amazon, Fyndiq, CDON m.fl. Det innebär att du kan exponera dina produkter både i exempelvis din webbshop men även direkt på den eller de marknadsplatser där du vill sälja.
En förutsättning för att du ska kunna sälja via både egen e-handel och en marknadsplats och hantera data (transaktioner, lagersaldon etc.) centralt, är att du kan koppla din webbutik till den eller de marknadsplatser som du vill använda.
Har du gjort ett klot val av plattform kan detta göras enkelt via en app. Det är en integration som skapats för att din e-handelsplattform ska kunna hantera information från och till marknadsplatsen i fråga.