Shopify är en av världens mest populära system för e-handel (B2C) inom SaaS (Service as a Software). Som tur är har Shopify sedan några år tillbaka, strategiskt satsat på den svenska marknaden.
Förutom mängder av kompatibla tredjepartslösningar som är populära på den svenska marknaden (Klarna, Fortnox, Dooer, Zettle By PayPal/iZettle, Swish etc.) kan svenska användare även dra nytta av flera tjänster som är anpassade för den svenska marknaden. Shopify har exempelvis en svensk kundtjänst på plats. Dessutom kan Shopifys svenska användare även registrera svenska “.se”-domän, direkt med Shopify.
Shopify är alltså inte enbart ett av de bästa system som finns för e-handel på den internationella marknaden. Shopify anses dessutom vara särdeles bra för just svenska användare som kan åtnjuta populära tjänster för exempelvi frakt, logistik, betalningar och ekonomi i kombination med internationellt etablerade systemlösningar för exempelvis dropshipping, marknadsföring och försäljning.
Den främsta anledningen till att Shopify är det bästa e-handelssystem som vi testat inom SaaS kan dock förklaras med att Shopify är fördelaktigt när det kommer till skalbarhet. Plattformen passar helt nystartade e-handelsföretag såväl som några av världens främsta e-handelsföretag (Red Bull, Nescafé, Lindt, Heinz m.fl.).
Användare kan alltså växa med Shopify och behöver sällan byta till annan plattform. Byte av plattform är ett vanligt förekommande problem bland framförallt e-handelsföretag som använder svenskutvecklade e-handelslösning och som vill expandera internationellt.
Inga svenskutvecklade SaaS-lösningar kan erbjuda samma utbud av funktionalitet, sälj- och marknadsföringskanaler som Shopify.
Dessutom finns det tusentals utvecklingsföretag och byråer som har kunskaper i Shopifys system. Det är alltså enkelt för Shopifys användare att hitta byråer eller utvecklare som kan hjälpa till med allt från ren utveckling till marknadsföring och integration med externa system.
Shopify ligger i topp avseende i princip alla jämförbara områden som vi analyserat. Det finns exempelvis inget annat system inom SaaS som vi testat som är bättre än Shopify då vi utvärderat följande områden:
- Användarvänlighet
- Funktionalitet
- Pris
- Design
- Prestanda
- Skalbarhet
- Integrationer med tredjepartstjänster på den svenska marknaden
- Integrationer med tredjepartstjänster på den globala marknaden
Med det sagt betyder inte det att Shopify är bäst för alla företag! Olika e-handelsplattform har olika styrkor och svagheter och även Shopify har sina nackdelar som du bör känna till innan du bestämmer dig för om plattformar är rätt för ditt företag.
I det här omdömet analyserar vi Shopify och belyser både för och nackdelar. Vår analys riktar sig till framförallt svenska e-handelsföretag och entreprenörer som vill starta e-handel med den e-handelsplattform som är bäst och som behöver stöd att fatta beslut.
Vad är Shopify och hur fungerar det?
Shopify är en prenumerationsbaserad e-handelsplattform som används av både små och stora e-handelsföretag. Plattformen lämpar sig för försäljning av fysiska såväl som digitala produkter.Shopify kan användas för B2B men är generellt sett bäst att använda för B2C. Plattformen är en helhetslösning (SaaS) som användare får tillgång till mot en prenumerationsavgift.
Det innebär att användare får allt de behöver i ett komplett systemstöd för att kunna bedriva försäljning online. Ingen programvara behöver laddas ned lokalt. Istället loggar användare in som Admin med användarnamn och lösenord i Shopify.
SaaS skiljer sig alltså från system som tillämpar öppen källkod. Hit hör exempelvis WooCommerce som alltså inte ger användare en helhetslösning, utan där användare på egen hand får skaffa webbhotell, domän och tema för att bygga sin webshop. WooCommerce är alltså betydligt mer komplext att använda för nybörjare än Shopify.
Med Shopify bygger användare sin webshop i inloggat läge och kommer åt allt de behöver på ett och samma ställe.
Nordboost är ett svenskt utbildningsföretag som tillhandahåller distanskurser i hur man säljer med Shopifys e-handelsplattform. Nordboost har tagit fram en gratis distanskurs som riktar sig till nybörjare som använder Shopify e-handelsplattform.
Shopify fungerar på motsvarande sätt som övriga e-handelsplattformar inom SaaS. När man som ny användare registrerat ett användarkonto i Shopify kan man börja bygga sin webshop. Shopify går att testa gratis under 14 dagar, utan förpliktelser.
Under testperioden som är gratis, tillhandahåller Shopify ett temporärt subdomän (exempel.myshopify.com) som gör det möjligt för användare att testa systemet och börja bygga sin webshop.
För att gå live med sin webbutik (och ta emot betalningar) måste användare dock byta ut det temporära domänet (exempel.myshopify.com) mot ett toppdomän (exempel.se eller exempel.com). Det kan enbart göras efter att användare väljer en av Shopifys betalplaner. (Mer om Shopifys priser nedan.)
Oavsett, att välja en betalplan och registrera ett eget domän är vanligen det sista man gör innan man går live med sin webbutik. Först bör man i lugn och ro bygga sin webbutik. Här nedan går vi igenom processen för att bygga en webshop med Shopify.
Så funkar plattformen
Processen för att bygga en webshop med Shopify påminner om övriga SaaS-plattformar på marknaden. Så här funkar Shopify:
- Registrera ett gratis användarkonto. I samband med att du registrera ditt användarkonto väljer du ett temporärt namn på din webbutik som du senare kan ändra i samband med att du registrera ditt domän.
- Välj layout för din webshop. Det finns ett tiotal teman som du kan använda gratis. Shopify erbjuder även ett stort utbud av teman som utvecklats av partners till Shopify. Dessa kan inte användas gratis utan köps mot en engångsavgift om 200-350 USD. Kompatibla teman finner du i Shopify Theme Store. När du valt ett passande tema behöver du anpassa färger, typsnitt och lägga in ditt företags logga. Du kan även anpassa din webshop med olika designelement som finns att välja av i ditt tema.
- Skapa produktsidor och kollektioner (produktkategorien).
- Lägg till eventuella sidor (Om oss, fraktpolicy och Allmänna villkor)
- Skapa fratregler. Kan baseras på ordervärde eller vikt.
- Konfigurera betallösningar och eventuella appar som du vill använda i din webshop.
- Välj betalplan och registrera ditt domän.
- Ta bort webbplatsens lösenordsskydd och börja sälj.
Så här enkelt är det att använda de allra flesta e-handelsplattformar som finns på marknaden inom SaaS. Shopify är på så vis inte särskil mycket enklare att använda än något annat system inom segmentet SaaS.
De flesta SaaS tjänster som förekommer på marknaden erbjuder användare ett bra utbud av inbyggd basfunktionalitet. En skillnad på Shopify och framförallt mindre e-handelsplattform inom segmentet SaaS är dock att Shopify utöver inbyggd basfunktionalitet ger användare möjlighet till dels en appmarknad, Shopify App Store och till Shopifys temabutik, Shopify Theme Store.
Dessa är alltså Shopifys egna marknadsplatser där partners till Shopify har möjlighet att utveckla och ta fram program och designmallar som Shopify användare kan köpa och i vissa fall använda gratis.
Shopify erbjuder idag sina användare nära 6000 appar och mer än 100 proffsdesignad teman. Som nybörjare kanske man tycker att det känns överflödigt med så många program och teman. Vad ska man med alla dessa appar till?
Som nybörjare har man faktiskt sällan behov av särskilt många appar, betallösningar och annat. Det räcker gott och väl med en snygg design, produktsidor och en inbyggd betallösning. Nybörjare klarar sig minst lika bra med de svenskutvecklade e-handelssystem som finns på marknaden som med Shopify.
Fördelen med Shopify är dock när e-handelsföretag som använder plattformen vill expandera eller testa nya sälj- och marknadsföringskanaler. Då är det en stor fördel att ha tillgång till ett stort utbud av appar.
Shopifys olika appar gör det möjligt för användare att sälja via marknadsplatser (Amazon, Fyndiq, CDON), koppla på marknadsföringskanaler (Facebook, Instagram, Pinterest, TikTok), betallösningar, bokföringsprogram och mängder med andra smarta tredjepartstjänster.
E-handlare som använder Shopify blir på så vis mer flexibla än e-handlare som använder de flesta övriga plattformar som förekommer på marknaden. Flexibilitet är en nyckelfaktor när det kommer till tillväxt och skalbarhet. Av den anledningen kan man säga att Shopify är ett bra val för startups som inte vet exakt hur deras verksamhet kan komma att utvecklas de kommande åren.
Priser och vad det kostar
Shopify erbjuder en generös prismodell. Det ingår exempelvis väldigt mycket funktionalitet i det mest grundläggande tjänstepaketet “Basic”. Det innebär att väldigt många e-handlare stannar med Shopify Basic utan att ha behov av att betala för ett dyrare tjänstepaket.
Men det finns vissa undantag. Shopify erbjuder nämligen lägre transaktionsavgifter för de dyrare tjänstepaketen. Det innebär att det lönar sig för e-handlare som använder Shopify att uppgradera till en dyrare plan i takt med att omsättningen ökar. Gränsvärdena som avgör när det blir lönsamt att byta plan beror på 1) Vilket paket som användaren använder idag. 2) Om Shopify Paymnets används eller ej och 3) Dollarns aktuella växelkurs
Är det så att inte Shopify Payments används, då ligger gränsvärdet på ungefär 50.000 kr per månad. Säljer man för mer än så är det alltså i många fall lönt att uppgradera till tjänstepaketet “Shopify”.
Så mycket kostar Shopify per månad:
- Basic kostar 29 USD per månad
- Shopify kostar 79 USD per månad
- Advanced kostar 299 USD per månad
Utöver den månatliga avgiften som användare betalar för att använd Shopify kan det tillkomma vissa kostnader. Du kommer exempelvis att behöva ett domän. Du kan registrerar ditt domän direkt via Shopify eller så kan du skaffa ditt domän hos annan registrar och peka ditt domän till Shopify. Ett domän kostar ungefär 169 kr per år.
Det är vanligt att webbutiker köper ett tema även om det finns flera teman som är gratis att välja bland. Det är inget fel på Shopifys gratisteman men i vissa fall vill e-handlare ha en mer specifik design. Ett tema som inte är gratis kostar ungefär 200-350 USD (engångskostnad).
I övrigt kan alltså transaktionsavgifter utgöra en betydande kostnad. Det beror inte främst på Shopify men de olika betallösningar som finns att välja bland kommer med olika procentuella påslag och avgifter. Mer om betallösningar i Shopify nedan.
Om du väljer att använda appar i din webshop kan det tillkomma avgifter för dessa. Appar som du kan ha behov är exempelvis transportappar, marknadsförings- och säljappar, appar för backup, språkstöd, moms och bokföring.
Utöver Shopifys tjänstepaket Basic, Shopify och Advanced finns det faktiskt ytterligare två tjänstepaket som Shopify erbjuder:
- Starter: kan användas för att sätta upp en webshop med Shopify för försäljning via chatappar och i sociala medier. Starter kostar 5 USD per månad. Läs mer om Starter här.
- Shopify Plus: En tjänst som tagits fram för riktigt stora och expansiva e-handelsföretag. Shopify Plus ger större möjligheter till anpassning. Användare kan exempelvis skapa flera webbutiker och anpassa sin webbplats storefront för olika marknader och/eller kunder. Shopify Plus kostar från 2000 USD per månad.
Kompatibla betallösningar
Betallösningar är nödvändiga för att du ska kunna ta betalt i din webshop. Det kan vara så att kunder på olika marknader har olika preferenser. I sverige är vi exempelvis vana att betala med Klarna. Men på andra marknader kan det förekomma helt andra betaltjänster som konsumenter på respektive marknad föredrar att använda.
Genom att göra det enkelt för dina kunder att genomföra betalning i din webshop, kan du räkna med fler konverteringar. E-handlare som inte erbjuder en smidig betalningsprocess på sin kassasida förlora generellt sett försäljning och kunder.
Det kan även vara så att du vill sälja via övriga försäljningskanaler, utöver din webshop. Då kan det vara fördelaktigt med att använda vissa betallösningar som är avsedda för försäljning i respektive kanal. I Sverige är Swish vanligt förekommande för försäljning på exempelvis mässor, events och gårdsförsäljningar. Genom att använda en e-handelsplattform som kan hantera många betallösningar kan du hantera transaktioner, kundregister och lagersaldon direkt i din webshop.
Det gäller framförallt om du planerar att sälja via både fysiska butiker och webshop. Här kan exempelvis Zettle By PayPal (iZettle) vara ett attraktivt alternativ.
Olika e-handelsföretag kan alltså ha olika behov. Det är vanligen framförallt säljkanaler och marknad som är avgörande vid val av betallösningar som man vill använda sig av. Men en viktig faktor är givetvis pris. Olika betallösningar kommer generellt sett med olika transaktions- och i vissa fall startavgifter.
Shopify är som tur uppsatt i Sverige för att kunna konfigureras med Shopify Payments. Shopify Payments är generellt sett den billigaste och enklaste lösningen som går att använda att ta betalt med Shopify. Dessutom kan Shopify Payments användas tillsammans med Klarna.
Olika betalsätt så som Klarna och Swish med Shopify i Sverige
- Shopify erbjuder fler än 100 kompatibla betallösningar.
- I Sverige kan e-handlare ta betalt med Shopify Payments. Med Shopify Payments tillkommer inga ytterligare transaktionsavgifter. Shopify Payments kan konfigureras snabbt och fungerar bra på den svenska marknaden.
- Klarna är en standardlösning för Shopifys användare i Sverige. Klarna är inte det billigaste alternativet men i många fall et av de bästa. Det beror på att Klarna är den största betaltjänsteni Sverige. Dessutom möjliggör Klarna att kunder kan välja att dela upp sin betalning, betala senare eller helt enkelt betala via faktura.
- Shopify har givetvis många smarta integrationer för att hantera betalning via omnikanal. Zettle By Paypal är uppsatt för att kunna användas med Shopify och gör det möjligt att synka data mellan din webshop och Zettles system. Zettle By PayPal erbjuder kortläsare och kassasystem för att underlätta betalningar i fysiska säljkanaler.
- Swish kan användas med Shopify. Det finns flera tredjepartstjänster som gör det möjligt för handlare att ta betalt med Swish direkt i webbutiken. För att kunna använda Swish krävs att handlare ansöker om Swish Handel via företagets bank.
Skatt och moms
Företag som säljer på nätet är givetvis skyldiga att skatta på vinst och betala in moms för de produkter som säljs. Skatt är ingenting som Shopify eller andra e-handelsplattformar för den delen ansvarar för. Det är säljaren som ska se till att skatt betalas in och att moms tas ut på försäljningen. Däremot erbjuder förstås Shopify olika typer av systemstöd för att underlätta hantering av moms och skatter för dess användare.
Shopify kan exempelvis hantera olika momssatser för olika marknader. Det finns även flera kompatibla tredjepartstjänster som kan användas för att med fördel hantera moms och rapporter för moms.
Det går även att hantera momssatser för produkter som exempelvis har en avvikande momssats. I Sverige har exempelvis livsmedel, böcker, tidningar och vissa fall konstverk som säljs av konstnären själv en lägre momssats.
En nackdel med Shopify är att det inte är möjligt att lägga in priser i Shopify exklusive moms och att automatisera påslaget av moms. Det beror på att Shopify är ett kanadensiskt företag med stora marknadsandelar på den amerikanska marknaden där moms aldrig visas i prissättningen (inkl. moms). För att användare ska kunna visa moms i priserna måste momssatsen läggas på priset manuellt. (Måste bakas in i priset, därefter kan det visas som inklusive moms i webbutiken.)
När det gäller beräkning av skatt finns det dock flera bra systemlösningar som användare kan dra nytta av. Många svenska användare använder exempelvis Bokio, Fortnox och Voitto som alla är kompatibla med Shopify.
En ledande plattform för dropshipping
Shopifys e-handelsplattform anses vara särdeles bra för dropshipping. Dropshipping innebär att handlare enbart ansvarar för marknadsföring och försäljning av produkter. Efter att en produkt beställs av en kund skickas ordern vidare till leverantören som ansvarar för leverans och returer.
Dropshipping kan vara en attraktiv affärsmodell för enskilda entreprenörer och startups. Generellt sett är både inträdes- och inträdesbarriärer lägre än i jämförelse med traditionell distanshandel. Det behövs vanligen inget större startkapital för dropshipping, dessutom kan handlare testa sig fram. En produkt som visar sälja sig dåligt kan snabbt bytas ut mot en annan produkt.
Shopify anses vara en fördelaktig e-handelsplattform för dropshipping. Det beror på att plattformen är förhållandevis billig att använda. Det finns även flera gratisteman att välja på i Shopify varav några är skapade med en fördelaktig layout för e-handlare som enbart vill fokusera på försäljning av en eller ett fåtal produkter. (Vanligt förekommande inom dropshipping.)
Det som gör Shopify till ett bra alternativ för dropshipping är dock främst att plattformen är integrerad med flera marknadsplatser för dropshipping. En marknadsplats är en plattform där leverantörer lägger ut sina produkter och priser. Återförsäljare som ansluter sig till en marknadsplats kan på så vis komma åt och jämföra produkter från olika leverantörer. En av de kanske mest kända marknadsplatserna för dropshipping är AliExpress. AliExpress erbjuder handlare produkter från främst asiatiska leverantörer.
Idag finns det flera appar som kan användas för att integrera webbutiker som använder Shopify med AliExpress och mängder av andra marknadsplatser för dropshipping i Sverige och inom EU.
Fördelen med att använda en app är att information vanligen kan hämtas direkt från marknadsplatsen till webshopen. Det kan vara priser, produktbilder och produktinformation som går att importera till webbutikens backend för att underlätta administration.
Det finns även appar som integrerar Shopify-butiker för att kunna visa lagersaldon när produkter är slut hos leverantörer eller appar som kan vidarebefordra ordrar direkt till leverantörer för att undvika manuell administration och hantering av ordrar.
På senare år har det utvecklats flera marknadsplatser för dropshipping på den europeiska marknaden. Dessa är vanligen enklare att använda för svenska företag eftersom att det förekommer flera problem med att dropshippa från leverantörer utanför EU till kunder inom EU.
Några av de bästa marknadsplatserna för dropshipping med Shopify är:
- SaleHoo (Stort utbud av anslutna företag. Det finns även svenska leverantörer som erbjduer dropshipping)
- AppScenic (Erbjuder dropshipping från en bred leverantörsbas med flera leverantörer inom EU)
- Dsers app (Officiell ersättare till Oberlo. En app som kopplar Shopifybutiker till AliExpress)
Innan du testar dropshipping rekommenderar vi att du läser mer om hur dropshipping med Shopify fungerar här.
Sammanfattning
- Shopify är en av världens största och mest väletablerade e-handelsplattform inom SaaS för e-handel inom främst B2C. Plattformen är enkel att komma igång med och passar både nybörjare såväl som expansiva e-handelsföretag. Shopify används idag av flera världsledande e-handelsföretag.
- Shopify är numera en av de populäraste tjänsterna på den svenska marknaden. Plattformen kan testas gratis, helt utan förpliktelser.
- För nybörjare som vill använda Shopify finns det en gratis distanskurs som tagits fram av Nordboost, en utbildningspartner till Shopify i Sverige.
- Shopifys plattform är fördelaktig utifrån ett kostnadsperspektiv. Även det billigaste tjänstepaketet “Basic” ger användare tillgång till väldigt mycket funktionalitet. Användare uppgraderar i många fall till dyrare paket enbart då omsättningen kommit upp i så pass höga nivåer att det lönar sig att betala för ett dyrare paket för att få lägre transaktionsavgifter.
- Shopify anses vara ett bra alternativ för dropshipping. Det beror på att plattformen är kompatibel med flera marknadsplatser för dropshipping. Läs mer om dropshipping med Shopify här.