Så fungerar WooCommerce och e-handel med WordPress!

Webbredaktör
Av: Webbredaktör
Senaste uppdaterat:

I den här artikeln går vi igenom viktiga tips både för företagare och entreprenörer som funderar på att använda WooCommerce men även för dig som redan har kommit igång med din webshop i WordPress och WooCommerce.

WooCommerce är alltså en plugin som kan installeras med WordPress helt gratis för att möjliggöra försäljning online. WooCommerce är överlägset den mest populära e-handelsapplikation som finns på marknaden idag med över 86 miljoner nedladdningar!

Så fungerar WooCommerce

Kortfattat lägger tillägget, WooCommerce till ett antal sidor och funktioner till WordPress som möjliggör e-handel.

När du installerat tillägget WooCommerce kan du exempelvis börja använda produktsidor och produktkategorier på din webbplats. Det skapas även en kassasida (“checkout”) och kundkorg. Dessutom ingår rapportverktyg, orderhanteringssystem och en rad andra tjänster såsom marknadsföringsstöd (rabattkuponger och Facebook) som är nödvändiga för att bedriva framgångsrik e-handel.

Fördelarna med WooCommerce är att systemet (“tillägget”) kan användas gratis. Du behöver alltså inte betala WooCommerce.com för exempelvis support, teman, plugins och en mängd kringtjänster till WooCommerce.

WooCommerce är alltså en helt fristående plugin och passar perfekt för användare som har god vana av att använda WordPress. När du laddat ned och installerat WooCommerce följer en kort installations-wizard. Skulle du av någon anledning inte gilla systemet kan du snabbt av-installera tjänsten.

Problemet med WooCommerce, som i princip alla, åtminstone svenska användare upplever, är att det finns så otroligt många möjligheter med WooCommerce. I nuläget finns det fler än 6000 plugins i WordPress som är avsedda för e-handlare som använder WooCommerce.

Dessutom märker du nästan direkt att tjänsten inte är särskilt anpassad för den svenska marknaden, vare sig det gäller frakt, betallösningar eller checkout.

Du förväntas alltså på egen hand att anpassa din webbplats för att den ska fungera väl för svensk e-handel.

Här går vi igenom flera bra tips och vad du ska tänka på när du använder WooCommerce.

Pris från:
Gratis
Prismodell:
Modulbaserad Abonnemang Licens Offertbaserad
Kan testast gratis:
Lämpar sig för B2B/B2C:
B2B B2C B2X
Lämpar sig för typ av företag:
S M L
Erbjuder egen appmarknad:
Erbjuder kundtjänst:
Software & Systemlösning:
SaaS Open Source

Är denna webshop rätt för dig?

Trots att WooCommerce bland många anses vara ett av de absolut bästa e-handelslösningar som finns på marknaden. Är WooCommerce långt ifrån det bästa alternativet för alla användare. Ett argument som vanligen framförs bland förespråkare av WooCommerce som det bästa e-handelsalternativet är att WooCommerce är gratis att använda och därför är billigare än jämförbara alternativ på marknaden.

Att WooCommerce är gratis är en sanning med modifikation. För att du ska bygga en framgångsrik webbshop med WooCommerce kommer du att behöva betala för premium hosting, tema, domän, plugins och andra betallösningar. Inte sällan krävs även några utvecklingstimmar från ett proffs för att göra mer avancerade anpassningar. Att driva en framgångsrik webbshop med WooCommerce kostar minst 2-3000 kr per år.

WooCommerce är långt ifrån det bästa alternativet för alla användare

Du bör dessutom räkna med att lägga ned bra mycket mer tid på din webbplats än om du använder exempelvis Shopify eller någon annan SaaS-tjänst.

WooCommerce styrka ligger enligt min mening inte i att tjänsten är särskilt mycket billigare än någon annat system på marknaden. Däremot är WooCommerce ett av de mest flexibla system som finns på marknaden. Du kan använda systemet för i princip alla tänkbara e-handelsstrategier.

WooCommerce kan med fördel användas för B2B, försäljning av digitala produkter, distanskurser, nedladdningsbara filer och givetvis för försäljning av fysiska produkter och B2C.

Att tänka på innan du sätter igång med WooCommerce! Ställ dig först frågan vad du vill och om du är redo att sätta dig in i hur du på bästa vi kan använda systemet? Förhoppningsvis kan den här artikeln ge dig en viss vägledning men det finns flera andra plattformar på marknaden som är mer användarvänliga.

Här nedan går vi igenom ett par intressant alternativ till WooCommerce.

Shopify eller WooCommerce?

Funderar du på Shopify vs WooCommerce? Shopify är en helhetslösning så kallad “Service as a Software” (SaaS) och skiljer sig på alla sätt från WooCommerce. Shopify ger användare allt serverat på ett och samma ställe.

Med WooCommerce däremot förväntas du på egen hand skaffa webbhotell, tema, program och betallösningar på egen hand.

WooCommerce är den mest populära e-handelslösningen i världen

Shopifys fördel är att plattformen precis som WooCommerce är en av de mest populära e-handelslösningar som finns i världen. Dessutom är Shopify välanpassat för den svenska marknaden. För svenska användare kommer systemet förkonfigurerat med svenska betallösningar (Shopifypayment och Klarna det går även att installera mängder av övriga betaltjänster såsom Swish eller gateways för kryptovalutor).

Shopify är i likhet med WooCommerce även integrerat med massvis av tredjepartslösningar som typiskt används av svenska e-handlare. Det kan handla om kompatibla lösningar för främst frakt och logistik, bokföring eller betalningslösningar och system för omnikanal.

Så vilket system är bäst, Shopify eller WooCommerce?

Det beror på hur stor grad av flexibiltet du har behov av? WooCommerce erbjuder en större grad av flexibilitet än Shopify men passar inte nybörjare eller tekniskt valhänta användare.

Shopify då andra sidan passar både nybörjare såväl som världsledande e-handelsföretag och ger precis som WooCommerce tillgång till tusentals kompatibla tredjepartslösningar (“appar”). Med Shopify får användare dessutom stöd då de bygger sin webbutik, eftersom kundtjänst ingår som en del av tjänsten.

Prismässigt ligger dessa plattformar inte så lång ifrån varandra i drift. WooCommerce kan användas gratis men du måste ha ett bra webbhotell som kostar minst 2-300 kr per månad.
Shopify kostar från 29$/månad. (Shopify erbjuder även en minitjänst “Starter” som enbart kostar 5$/månad)

Läs mer om hur du kommer igång med Shopify för e-handel i Sverige här!

Ecwid

Ecwid är en annan e-handelslösning som kan användas gratis och som är kompatibel med i princip alla kända e-handelssystem och webbplatsbyggare som finns på marknaden. Du kan alltså på motsvarande sätt som med WooCommerce använda WordPress tillsammans med Ecwid. Ecwid erbjuder en plugin som kan installeras gratis och är på många sätt mer användarvänligt än WooCommerce.

Ecwid kan installeras gratis och användarvänligt

Till skillnad från WooCommerce måste du inte använda WordPress med Ecwid. Du kan här göra ett val att antingen använda Ecwid som en helhetstjänst med hosting, kundsupport etc. Eller enbart dra nytta av Ecwids kraftfulla e-handelsverktyg som du installerar direkt på din webbplats i WordPress.

Läs mer om hur du kan komma igång med Ecwid för Sverige här!

Hosting avsedd för WooCommerce

Ett av de absolut vanligaste misstagen som nybörjare gör då de bestämmer sig för att använda WooCommerce, är att använda undermålig hosting. En webbutik kräver en helt annan prestanda avseende laddtider men även kvalitet i kundtjänst och säkerhet än vad du kan få med billiga och högkvalitativa hostingtjänster.

Trots att de allra flesta webbhotell som förekommer på marknaden hävdar att de har bra laddtider bör du under inga omständigheter skaffa ett billigt webbhotell för din webbutik.

majoriteten av webbhotellen på marknaden har bra laddningstider

Billig hosting kan vara tillräckligt bra för den som vill skapa en enklare blogg eller hemsida. Men en webbutik är utrustad med mer avancerad funktionalitet såsom exempelvis betallösningar, support chat, checkout än en enkel webbplats. Det innebär att det krävs bättre hosting för att driva en webshop än en enklare webbplats med färre funktioner.

Dessutom vill du förmodligen använda högupplösta produktbilder och annan media som gör att din webbplats laddar långsamt om du inte använder en host som är just avsedd för e-handel.

Ett vanligt misstag när det kommer till hosting är att gå på rekommendationer som är avsedda för exempelvis den amerikanska marknaden. De flesta hostingtjänster som riktar sig till användare i andra länder, än Sverige, har vanligen sina datacenters förlagda på den geografiska marknad som de riktar sig till.

Med andra ord är hosting som är bra för WooCommerce i USA inte nödvändigtvis bra för svenska e-handlare och vise versa.

Men det finns vissa undantag. Hosting-företag som använder Google Clouds plattform ger användare möjlighet att välja datacenters. Dessutom är Google Cloud en kvalitetstjänst som är avsedd för exempelvis webbutiker som kräver bättre laddtider och prestanda än enklare webbplatser.

För svenska webbutiker som drivs med WooCommerce rekommenderar vi Kinsta.

Kinsta är inte enbart den bästa hostingtjänsten för WooCommerce i Sverige i segmentet “shared hosting”. Kinsta använder Google Clouds plattform och ger dessutom användare tillgång till ett CDN som gör att webbplatsen laddar från den knutpunkt (“hub”) som ligger närmast användarna i fråga.

Kinsta är inte det billigaste webbhotellet men definitivt det bästa för WooCommerce. Förutom att ge bättre laddtider än du kan få någon annanstans är Kinsta bemannat med proffs som kan WooCommerce och WordPress. Du får enastående stöd och din webshop kan växa med Kinsta.

Läs mer om Kinstas tjänster och priser för WooCommerce här!

Rekommenderade plugins för din webbplats

Eftersom att WooCommerce är kompatibelt med tusentals plugins, kan det vara svårt att veta vilka tillägg som är bäst för just din e-handel. Givetvis har olika webbutiker helt olika krav men här är ett urval av de mest uppskattade integrationerna på den svenska marknaden.

WooCommerce är kompatibel med tusentals plugins

Alidropship

Dropshipping är en affärsmodell som de senaste åren vuxit i popularitet i Sverige. Dropshipping innebär att e-handlare inte behöver ansvara för att lagerhålla och leverera produkter som de säljer till sina kunder. Produkter som säljs skickas istället till kund, direkt från leverantören.

WooCommerce som är en av de mest flexibla e-handelsplattform som finns på marknaden idag erbjuder ett stort utbud av kompatibla tredjepartstjänster för dropshipping. En av de mest populära lösningarna på marknaden är Alidropship.

måste ansvara för att leverera produkter till kunder

Alidropship kopplar ihop WooCommerce med AliExpress och gör det enkelt för e-handlare att erbjuda produkter till försäljning via AliExpress. Efter att du har installerat AliDropships plugin i din webshop, kan du importera produktdata, produktbilder, priser och annan information, direkt in i din webshop.

En fördel med en plugin som Alirdropship är att det är enkelt att testat dropshipping.

Du behöver lägga ned minimalt med tid på att manuellt lägga ut produkter till försäljning eftersom en stor del sköts av Alidropship. Alidropship erbjuder även en hel del kringtjänster för dropshipping och du kan även beställa färdiga webbutiker av Alidropship som är optimerad för dropshipping.

Läs mer om Alidropships tjänster här.

Fortnox

Fortnox är ett väletablerat system i Sverige för bokföring och ekonomi. Genom att integrera Fortnox med din webshop kan du undvika manuell handpåläggning och istället synkronisera exempelvis ordrar, lagersaldon och kunddata i din webshop med Fortnox.

Fortnox är ett väletablerat system i Sverige

Det finns flera tillägg till WooCommerce som gör det möjligt att synkronisera din webshop med Fortnox. Här är några av de plugins för Fortnox som vi rekommenderar:

  • WooCommerce Fortnox Integration
  • WooCommerce Fortnox Hub
  • WooCommerce by Sharespine

Visma

Visma är ett av de största mjukvaruföretagen som finns i Sverige och erbjuder ett populärt ekonomisystem på framförallt den skandinaviska marknaden. Eftersom att Visma är ett så pass
välanvänt system, finns det flera alternativa plugins som kopplar ihop din webshop med Visma.

Visma är ett av de största mjukvaruföretagen i Sverige

När du integrerar Visma med WooCommerce kan du synka kundregister, orderdata, lagersaldon och priser mellan de två systemen. Genom att använda en integration mot Visma kan e-handlare undvika manuell hantering av bokföring och minimera risk för att göra fel i bokföringen. Här är några av de mer välkända tilläggen som synkar Visma med WooCommerce:

  • WooCommerce Visma Integration
  • Visma eEkonomi WooCommerce
  • WooCommerce integration från Automatisera Mera
  • Kroconnect Visma.net – WooCommerce integration
  • WooCommerce Visma Integration by Alumio

Mailchimp

Mailchimp är ett marknadsföringsverktyg för e-postmarknadsföring som har funnits på marknaden i drygt 20 år. Mailchimp är tveklöst en av de absolut största tjänsterna för att generera automatiserade emails.

Det är dock värt att nämna att WooCommerce erbjuder integrationer med i princip alla stora e-postverktyg. Förutom Mailchimp, kan du exempelvis integrera WooCommerce med: Omnisend, Sendinblue, Mailpoet, Hubspot, ActiveCampaign, Mailpoet, Constant Contact och en rad övriga tjänster.

Mailchimp har de största tjänsterna för att generera automatiserade e-postmeddelanden

Med Mailchimp och i princip alla ovan nämnda marknadsföringsverktyg kan du automatiskt lägga till kunder till maillistor. Du kan segmentera dina kontakter för att maila olika personer baserat på olika regler.

En av de kanske mest viktiga funktioner med e-handel är så kallad “övergiven varukorg” eller “övergiven kundkorg”. Det innebär att kunder som påbörjat köp i din webshop men som i slutskedet av beställningsprocessen bestämmer sig för att avbryta köpet; får ett autogenererat email.

Systemet återskapar då den kundkorg som kunden hade då han eller hon avbröt köpet. Därefter autogenereras ett mail som uppmanar personen i fråga till att slutföra beställningen. Det här är en suverän funktion som vi rekommenderar alla e-handlare att använda med WooCommerce!

Kompatibla betallösningar för Sverige

Eftersom att WooCommerce är en av världens mest använda e-handelssystem, får användare möjlighet att använda ett stort utbud av kompatibla betallösningar. Ett problem med WooCommerce för Sverige kan vara att systemet inte är förkonfigurerat med de tredjepartslösningar som typiskt används av svenska e-handlare.

Det gäller exempelvis även betallösningar. När du installerat WooCommerce på din webbplats, är PayPal den betallösning som systemet per default är konfigurerat med.

WooCommerce är ett av världens mest använda e-handelssystem

PayPal kan förvisso vara ett bra alternativ för att sälja på vissa marknader. På exempelvis den amerikanska marknaden är PayPal en ledande betallösning men i Sverige är det framförallt andra betallösningar som dominerar.

Vi rekommenderar att du väljer att ta betalt med betallösningar som är väl använda bland kunder på de marknader där du är verksam. I Sverige är framförallt Klarna och Swish väletablerade betaltjänster.

Klarna

Klarna är överlägset den största betaltjänsten på den svenska e-handelsmarknaden. Det som skiljer Klarna i jämförelse med andra etablerade betaltjänster är att Klarna förutom att göra det möjligt för kunden att betala med kort, även erbjuder uppdelade betalningar.

Klarna ger även kunden möjlighet att betala vid ett senare tillfälle. Dessutom kan du även erbjuda kunden betalning via faktura.

Klarna är den i särklass största betaltjänsten på den svenska e-handelsmarknaden

För dig som är e-handlare spelar det ingen roll om dina kunder väljer att betala direkt eller vid ett senare tillfälle via Klarna. Det är Klarna som tar risken och du får betalt av Klarna på vanligt vis efter att köpet genomförts.

Däremot håller Klarna utbetalningar i 14 dagar, vilket kan anses vara ofördelaktigt i jämförelse med andra alternativ på marknaden. Det bör även nämnas att Klarna inte är den billigaste tjänst på marknaden. När du tar betalt med Klarna utgår en transaktionsavgift och en fast avgift per order.

Klarnas concept har numera blivit en form av standard i Sverige och har kopierats av de flesta andra etablerade betaltjänster på den svenska marknaden. Men en stor fördel med Klarna är att många konsumenter på den svenska marknaden känner trygghet i att använda Klarna för att genomföra köp på internet.

Det är enkelt att använda Klarnas betallösning tillsammans med WooCommerce. När du använder Klarnas Checkout kan du möjliggöra direktmeddelanden i din webshop så att Klarna känner igen dina kunder och kan adressera dem vid namn i din webshop via personaliserade meddelanden. Klarnas Checkout möjliggör även att kundens kontakt- och betalinformation är förifyllt i kassan. Det gör det enkelt för dina kunder och skapar trygghet.

Läs mer om Klarna med WooCommerce här!

Swish

Swish är en unik en betallösning som än så länge används på enbart den svenska marknaden. Swish har fler än 7 miljoner aktiva användare vilket gör Swish till en av de mest populära betallösningar som finns i Sverige idag.

Swish är dessutom enastående för e-handlare som fokuserar på försäljning via olika kanaler (“Omnikanal”). Med Swish kan du enkelt ta betalt på event och mässor eller i andra sammanhang. Swish är även möjligt att använda som en betallösning direkt i din webshop.

Swish är en unik betalningslösning som används på den svenska marknaden

Det finns flera alternativa plugins som du kan använda för att möjliggöra Swish som en betallösning med WooCommerce.

  • Woo Swish e-commerce by BjornTech
  • Swish för handel till WooCommerce by Redlight media

Stripe

Stripe är en världsledande betaltjänst som är enkel att använda och som dessutom är billigare än flera av de mer etablerade alternativen på den svenska marknaden. Ett problem med Stripe på den Europeiska marknaden kan vara att europeiska banker ställer hårdare krav än vad Stripe per default är uppsatt för att uppfylla.

Givetvis kan detta ställas in i Stripe men det kan kräva teknisk assistans. Oavsett, Stripe är enkelt att komma igång med och fungerar bra på de allra flesta marknader.

Stripe är den världsledande betaltjänsten och är lätt att använda

För att komma igång med Stripe krävs att du öppnar ett Stripekonto. Det är gratis att registrera sig med Stripe och det går dessutom snabbt att komma igång. När du skapat ditt konto hos Stripe får du tillgång till så kallade “API-keys”. Dessa ska du ange i inställningarna till Stripes plugin till WooCommerce som heter:

PayPal

Sist men inte minst PayPal som är den vanligaste betallösningen att använda med WooCommerce internationellt sett. PayPal är dock inte särskilt etablerade på den svenska marknaden.

En fördel med PayPal är att det inte kostar något att använda tjänsten. Däremot betalar du desto mer i transaktionsavgifter. Oavsett, betaltjänsten är integrerad med WooCommerce per default och är enkel att komma igång med. Du kan dessutom använda PayPal som ett alternativ till övriga betallösningar i din checkout.

PayPal är den vanligaste betalningslösningen att använda med WooCommerce internationellt

Vårt råd är att i första hand fokusera på svenska betallösningar i Sverige. Ska du däremot sälja internationellt, då är PayPal är ett starkt varumärke. På exempelvis den amerikanska marknaden är PayPal en av de absolut bästa betallösningar som finns.

Sammanfattning

  • WooCommerce är en av de mest använda e-handelsplattformar som finns i världen idag. Systemet kan användas gratis och omvandlar din webbplats i WordPress till en webshop. WooCommerce.com är däremot en betaltjänst som erbjuder kringtjänster till användare av tillägget WooCommerce. Du behöver således inte anvädna WooCommerce.com för att nyttja e-handelstillägget, WooCommerce.
  • Trots att WooCommerce är en flexibel tjänst med tusentals kompatibla plugins, rekommenderar vi INTE WooCommerce för nybörjare. Det är betydligt mer tidskrävande och komplicerat att använda WooCommerce än exempelvis Shopify. Räkna dessutom med att WooCommerce inte kommer att vara särskilt mycket billigare än flera av de mer användarvänliga e-handelslösningar som finns på marknaden.
  • Du bör exempelvis skaffa ett webbhotell i premiumklassen (“Premium-host”). Nybörjare väljer i många fall webbhotell som är av dålig kvalitet och som gör att webbplatsen laddar långsamt. Det finns väldigt många dåliga webbhotell på marknaden som du INTE bör använda med WooCommerce. Vi rekommenderar en host som använder Google Cloud. Du bör även använda en tjänst som uteslutande fokuserad på just WooCommerce. En av de bästa hostingtjänsten i Sverige och även internationellt är Kinsta.
  • Förutom WooCommerce finns det även andra bra e-handelslösningar som går att använda med WordPress. Läs exempelvis vår artikel om Ecwid. (Ecwid kan installeras med WordPress, systemet går även att använda Ecwid utan befintlig webbplats och ligger i topp när det gäller pris och kvalitet.)
  • En fördel med WooCommerce är att du kommer åt plugins och betallösningar från världens alla hörn. Några populära tjänster för Sverige är: Mailchimp, Fortnox, Visma, Alidropship, Klarna och Swish.