Trots att Bigcommerce numera är baserat i Austin, Texas, beskrivs plattformen ibland som en Australiensisk motsvarighet till Shopify. Plattformen är en komplett SaaS-tjänst (Service as a Software) och driver idag fler än 60.000 webbutiker runt om i världen!
Platformen har numera ett starkt fäste på den Europeiska marknaden där man framgångsrikt har etablerat sig på framförallt den spanska och tyska marknaden.
Bigcommerce har annonserat att de planerar att expandera på den nordiska marknaden och vi kan förvänta oss att Bigcommerce snart kommer att vara en av de mest populära e-handelsplattformarna även på den svenska marknaden.
Det finns nämligen flera fördelar med att använda Bigcommerce för försäljning på den svenska marknaden. Inte minst för befintliga användare av plattformen. Bigcommerce erbjuder nämligen användare funktionalitet (“Multi-Storefront”) för att skapa unika kundupplevelser för olika geografiska marknader och segment.
Med Multi-Storefront kan användare i princip driva olika webbutiker med unik design, språk, produkter, automatiserad meddelanden och annan funktionalitet men ändå hantera data (lagersaldon, ordrar, transaktioner etc.) centralt.
I den här artikeln går vi igenom Bigcommerce, en av världens främsta e-handelsplattformar inom både B2C och B2B och som snart kan vara ett av de bästa alternativen även för Sverige.
Så fungerar Bigcommerce
Bigcommerce fungerar på motsvarande sätt som flera av de övriga e-handelstjänster som vi testat och recenserat inom segmentet “SaaS”. Användare kan registrera sig gratis för att i lugn och ro testa systemet. Bigcommerce tillhandahåller allt såsom kundtjänst, webbhotell, domän, appar, teman och det som behövs för att framgångsrikt kunna sälja på nätet.
Det som skiljer sig Bigcommerce från flera av de övriga e-handelsplattformarna inom SaaS på den svenska marknaden är främst att Bigcommerce erbjuder bättre skalbarhet. Bigcommerce har idag tusentals kunder som säljer på olika marknader. Dessutom är Bigcommerce inte enbart en plattform som är skapad för B2C.
Bigcommerce är förmodligen en av de bästa lösningar som finns på marknaden inom B2B. Plattformen är även skapad för att handlare ska kunna hantera både företagskunder och privatkunder parallellt och beskrivs ibland som en hybridlösning för e-handel inom B2C och B2B.’
Systemet är givetvis även kompatibelt för att göra det enkelt med marknadsföring och försäljning i sociala medier och marknadsplatser.
Bigcommerce är exempelvis integerat med:
- Facebook och Instagram
- Google Shopping
- Omnikanal (Integrerat med flera moderna POS-lösningar för att hantera försäljning via fysiska butiker parallellt med försäljning online. Bigcommerce kan exempelvis användas med Zettle By PayPal)
Bigcommerce eller Shopify, vad är det för skillnad?
Bigcommerce erbjuder precis som Shopify ett stort utbud av appar varav merparten är utvecklade av partners eller tredjepartsföretag. En skillnad är dock att Shopify via sin appmarknad, tillhandahåller fler appar (+6000) än Bigcommerce.
Bigcommerce däremot, har fler inbyggda funktioner (”appar”) än Shopify. Det innebär att även nystartade företag som använder Bigcommerce plattform får tillgång till avancerade funktioner för exempelvis marknadsföring, sälj, logistik, rapportering etc. Att Shopify erbjuder fler appar behöver inte nödvändigtvis vara en fördel, eftersom att användare i många fall har snarlika behov som kan lösas med en funktion. En fördel med Shopify är dock att de kan erbjuda fler svenskutvecklade tredjepartslösningar än Bigcommerce i dagsläget.
Shopify ligger därav steget före Bigcommerce och erbjuder en plattform som är mer anpassad för e-handel på den svenska marknaden.
En annan intressant skillnad mellan Shopify och Bigcommerce är att Bigcommerce går att använda med flera övriga CMS. Du kan exempelvis integrera Bigcommerce med din webshop i WordPress. Det innebär att e-handlare som använder WordPress kan dra nytta av Bigcommerce funktionalitet och och backend genom att installera en plugin. Något liknande är inte möjligt med Shopify.