Process & analyser
Den här webbplatsen, nedan kallad Ehandelsanalys är bland annat skapad för att tillhandahålla analyser och recensioner i olika system och nätbaserade verktyg. Det tillkommer ständigt nya system och digitala tjänster på marknaden och befintliga system och nätbaserade verktyg uppdateras och utvecklas vilket gör det svårt för både företag och privatpersoner att förstå skillnad på olika tjänster som förekommer.
Vi gör vårt bästa för att utvärdera de olika system som vi analyserar eller recenserar på bästa vis. Här går vi igenom hur våra processer kan se ut för att analysera olika system och digitala tjänster som recenseras eller presenteras på den här webbplatsen. På ett övergripande plan testar vi de olika system och tjänster som vi analyserar på egen hand och i andra fall försöker vi efter bästa förmåga läsa oss till information från olika källor som vi sammanställer i våra analyser och recensioner. Trots att vi gör vårt bästa för att återge så korrekt information som möjligt på den här webbplatsen är du som besökare på den här webbplatsen införstådd med och accepterar våra Användarvillkor som klargör att det kan förekomma felaktigheter i våra analyser och recensioner av olika tjänster som presenteras på den här webbplatsen. Vi gör dock vårt bästa för att kontinuerligt uppdatera våra texter för att minimera eventuella felaktigheter och för att skapa så stort värde som möjligt för våra besökare.
Process och metodik
- Val av system, presentation och jämförelse: Vi strävar efter att enbart analysera, recensera och presentera system på marknaden som vi anser är bland de bästa och mest populära på en viss marknad. Det innebär att vi undviker att lägga ned tid på tjänster som vi inte anser är bra. Generellt sett är alla system, digitala verktyg och tjänster som omnämns eller presenteras på den här webbplatsen bland de bästa som finns att tillgå (enligt vår mening). I vissa fall blir vi kontaktade av företag som ber oss att analysera, recensera och presentera deras respektive system och digitala tjänster. Om det sker gör vi först en övergripande analys av företag och det system eller tjänst som vi blir ombedda att analysera i syfte att avgöra om systemet i fråga:
- Passar vår webbplats och kan jämföras med övriga tjänster och system som vi publicerat artiklar om.
- Finns ett värde för webbplatsens besökare att ta del av information (analys och recension av systemet i fråga).
- Är tillräckligt bra och att företaget som tillhandahåller tjänsten kan anses vara ett seriöst företag.
- Kategorisering: Vi strävar efter att följa en struktur som gör det enkelt för webbplatsens besökare att förstå skillnaden på olika system och tjänster som presenteras. Detta sker generellt sett via en kategoriseringsprocess. Processen går ut på att vi, på ett övergripande plan, försöker kategorisera och åskådliggöra olika system och tjänster utifrån exempelvis vilken typ av affärsmodell och andra behov som systemet i fråga lämpar sig för. Några av de kategoriseringar som kan komma ifråga av olika system och tjänster som vi analyserar är: Pris, Prismodell, Typ av företag som vi anser att tjänsten lämpar sig för (storlek på företag, B2B eller B2C, Software och Systemlösning som tillämpas, Kundtjänst (hur man som kund kan komma i kontakt med support), huruvida appmarknad erbjuds eller ej, om systemet erbjuder testabonnemang och kan testas gratis.)
- Test och demo: I de allra flesta fall testar vi de system och digitala tjänster som vi recenserar. Detta sker framförallt då ett visst system eller digital tjänst tillhandahåller demo eller gratis inlogg som möjliggör att använda tjänsten i fråga i en demomiljö. I vissa fall kan vi kontakta ett visst företag för att be om att få tillgång till deras system eller digitala tjänster i syfte att analysera och utvärdera systemet.
- Genomlysning av komplicerade prismodeller: Ingenting är mer irriterande än otydlighet i vad ett visst systemstöd faktiskt kostar. Vi försöker se över och åskådliggöra prismodeller och även priser som kan tillkomma för kringtjänster som i många fall inte ingår men som i många fall tillkommer utöver exempelvis abonnemang och paketpriser (hit hör exempelvis extra avgifter för tjänster som vanligen kan tillkomma från tredje part såsom domän, fraktkostnader, transaktionsavgifter, support och underhåll etc.)
- Sammanställning av recensioner: När vi satt oss in i hur ett system fungerar och tagit reda på information som är relaterat till ett visst system. Påbörjar vi sammanställningen av vår recension. Utöver de områden som nämnts ovan, väljer vi ut de delar som vi av erfarenhet vet är de mest intressanta för vår målgrupp och skapar en recension.
- Intern betygsättning av system: Vi går igenom recensionen internt och gör en korrekturläsning av texten. I många fall sker en gdel omskrivningar av texten innan texten anses vara färdig.
Då vår ej ännu publicerade recensionen är färdigskriven, rankar vi generellt sett det systemstöd som analyserats via en intern gradering. Denna ranking publiceras generellt sett inte utan syftar istället till att ge oss själva en bra bild över vad vi faktiskt tycker om systemet. Ranking baseras på allt från pris, funktionalitet och kundnytta och hjälper oss att utvärdera vår egen recension innan den publiceras. I vissa fall gör vi ytterligare ändringar i texten innan den publiceras då vår interna. Vi vill inte att en recension ska få läsare att uppleva att ett visst system eller digitalt verktyg är bättre eller sämre än vad vi faktiskt själva anser att tjänsten i fråga är. Generellt sett stävar vi dock efter att inte ge en för negativ bild av ett visst system eller tjänst. - Uppdateringar: Vid behov uppdaterar vi våra recensioner och analyser. Detta kan ske då en viss tjänst eller system förändras eller då exempelvis ny funktionalitet, prissättning eller andra förändringar sker. Det kan även ske då nya företag och tjänster tillkommer på en marknad vilket kan leda till att vi måste ompröva och skriva om tidigare analyser, tester eller recensioner.
Vilka faktorer är det vi analyserar?
Utöver de parametrar som nämnts ovan som i många fall går ut på att åskådliggöra, analysera och beskriva olika tjänster försöker vi utvärdera följande områden:
- Användarvänlighet
- Funktionalitet
- Pris
- Design
- Prestanda
- Skalbarhet, Språk och till vilken grad en tjänst kan anses vara internationellt gångbar
- Integrationer med tredjepartstjänster på den svenska marknaden
- Integrationer med tredjepartstjänster på den globala marknaden
- Kundtjänst
Har du synpunkter på någon av våra analyser eller texter?
Våra skribenter kan göra fel eller helt enkelt missförstå hur en viss tjänst som analyseras faktiskt fungerar. Vi försöker givetvis åtgärda eventuella fel från vår sida. Skulle du upptäcka att något som vi skrivit på denna webbplats helt enkelt inte stämmer. I så fall är du välkomment attkontakta oss och ge oss en möjlighet att uppdatera eventuella fel i våra artiklar.