En analys av Volusions plattform för Sverige!

Webbredaktör
Av: Webbredaktör
Senaste uppdaterat:

Volusion är en e-handelsplattform som är förhållandevis okänd på den svenska marknaden men som är desto mer etablerad internationellt. Precis som med Shopify, BigCommerce, WIX eller Quickbutik erbjuder Volusion en komplett SaaS-lösning som kan testas gratis.

Användare kan i lugn och ro registrera ett användarkonto för att få en känsla av systemet, innan de eventuellt bestämmer sig för att bli betalande kunder. Precis som motsvarande SaaS-lösningar på marknaden, ingår både hosting, kundtjänst och själva e-handelssystemet (webbplatsbyggare, inbyggd funktionalitet, rapportverktyg etc.) på ett och samma ställe.

En fördel med Volusion är att användare får tillgång till en marknadsplats med appar. Det innebär att användare vid behov kan köpa till kompatibel funktionalitet.

Pris från:
$35/mån
Prismodell:
Modulbaserad Abonnemang Licens Offertbaserad
Kan testast gratis:
Lämpar sig för B2B/B2C:
B2B B2C B2X
Lämpar sig för typ av företag:
S M L
Erbjuder egen appmarknad:
Erbjuder kundtjänst:
Software & Systemlösning:
SaaS Open Source

Trots att Volusion är en förhållandevis stor e-handelsplattform (+30.000 aktiva butiker) i jämförelse med svenskutvecklade plattformar på marknaden, är Volusion långt ifrån så stora som exempelvis Shopify. Volusion har idag lite knappt 100 appar i sin marknadsplats, vilket är rätt få i jämförelse med några av de mest framstående, världsledande e-handelssystem inom SaaS.

Eftersom att Volusion innehar relativt få marknadsandelar på den svenska marknaden och förhållandevis få svenska användare, har det heller inte utvecklats särskilt många integrationer mot tredjepartstjänster som är populära på den svenska e-handelsmarknaden. I nuläget kan exempelvis användare inte ta betalt med Klarna eller Swish. Det finns i heller inga integrationer med nordiska fraktlösningar såsom Postnord, Prime Penguin, Shipmondo eller BudBee.

Så fungerar Volusion

Trots att Volusion är minst lika användarvänligt som flera av de mest populära e-handelslösningarna inom SaaS, bör det nämnas att Volusion applicerar en något annorlunda prismodell än vissa andra system på marknaden.

Precis som flera övriga SaaS-tjänster på marknaden ger Volusions olika tjänstepaket användare tillgång till olika begränsningar i exempelvis funktionalitet.

En skillnad med Volusions prismodell i jämförelse med vissa övriga e-handelsplattformar, exempelvis Shopify, är dock att Volusions olika tjänstepaket har begränsningar i årlig omsättning och antal produkter. Det innebär att användare behöver uppgradera till ett mer avancerat tjänstepaket om de överskrider ett visst antal produkter eller en given årlig omsättning. Endast det mest avancerade tjänstepaketet, “Prime” ger användare möjlighet att sälja obegränsat antal produkter och årlig omsättning.